marți, 4 august 2009

Vizitati pestera Dambovicioarei! Beti un ceai de tei inainte, sa fiti calmi si sa va bucurati de peisaj

Mi-am propus ca tot ce vad in tara asta si ma enerveaza sa scriu sub tag-ul nesimtirea la romani si probabil ca voi avea multe postari sub acest tag.

In week end am fost la munte, am fugit de caldura si am mers in Dambovicioara, am stat la o pensiune la 200 de metri de la inceputul strazii care duce spre pestera Dambovicioarei. Sambata a plouat cu galeata, asa ca n-am avut cum sa facem plimbari, insa duminica soarele ne-a incurajat sa parcurgem cei 5 kilometri spre pestera. Devenise un pic cam cald, insa peisajul era promitator.

Intrarea in Parcul National Piatra Craiului, din directia satului Podul Dambovitei.

Probabil ca de la pensiune pana la intrarea in parc am mers ceva mai putin de un kilometru si ne-am felicitat ca nu am luat biciclete, asa cum avusesem initial ideea. De ce? Pentru ca strada spre Dambovicioara este extrem de aglomerata si am fost claxonati neincetat, de parca vroiam sa ne aruncam in fata masinilor. Dar mai pe margine decat mergeam era imposibil, asta daca nu vroiam sa cadem in rau sau sa parcurgem drumul prin toate urzicile care il margineau. Am ajuns la intrarea in parc destul de iritata de toate masinile alea. Insa credeam ca vor parca la intrare si ocupantii lor vor continua plimbarea spre pestera pe jos. Pana la urma, ce inseamna 5 km? Si, daca tot mergi la munte sa admiri peisajul si sa iti incarci plamanii cu aer curat, de ce ai face-o din masina?


Dupa intrarea in parc, este o ghereta in care stau doi oameni si incaseaza o taxa. Nu pe masina, ci pe turist, 1 leu/persoana. Adica masinile alea ma polueaza pe mine, turistul care parcurge distanta pe jos, si mediul si nici macar nu platesc pentru asta? Ca mai mult de 5 lei/masina nu are cum sa iasa.

Drumul este ingust, este destul de dificil sa treaca doua masini una pe langa cealalta, iar atunci cand ele sunt Audi Q7 va imaginati ce iese. Am avut impresia ca ma vor calca cu rotile peste degetele de la picioare. Ii spuneam prietenului meu ca am fost norocosi ca a plouat cu o zi inainte, altfel, pa langa emisiile de la masini, am fi inhalat si tot praful ridicat de ele. Pentru ca soseaua asfaltata se sfarseste la un moment dat.

Aglomeratie mare pe sosea. Si, ca si cum nu ar fi de ajuns, mai si parcheaza pe marginea drumului.

Mai mergem un pic si simtim miros de fum. Hm, parca stiam ca nu este voie sa faci foc intr-o rezervatie naturala, caci parcul Piatra Craiului este o rezervatie naturala. Ca sa fiu 100% sigura, am consultat regulamentul parcului. Aici. Articolele 29-31 iti arata clar unde ai voi sa campezi - adica in locuri special amenajate, unde ai voie sa aprinzi focul - numai in campinguri, altfel este strict interzis, unde ai voie sa arunci gunoaie - adica niciunde, e de datoria turistilor sa le duca de-acolo si sa le arunce in alta parte, nu pe rau.


Ce se vede aici? Romanul iesit la gratar, care face focul in rezervatia naturala. Am crezut ca sunt exceptia, insa oamenii astia erau regula.

La inceput, ne-am zis ca oameni simpli, fara bani si fara prea multa educatie au iesit la un gratar in rezervatia naturala. Insa cand am vazut SUV-urile bengoase, ne-am dat seama ca astia chiar aveau banii sa manance un gratar pe terasa unei pensiuni sau sa mearga intr-un loc amenajat.

Turistii care mergeau pe jos spre pestera erau o minoritate, doar un grup de israelieni am intalnit in drum si ne-am spus, cand i-am vazut de la distanta, ca nu pot fi romani. Ca doar romanul sta cu fundul in masina pana la intrarea in pestera, ce naiba. Ne scad burtile si rangul daca mergem un pic pe jos la munte. Doar nu asta e scopul!

Iata cum arata raul: pet-uri , ambalaje de bere, suc, apa, o cutie de lapte praf, ca doar mergem cu toata familia la iarba verde, de ce sa ne complicam sa le adunam intr-o punga si sa le aruncam. Mai bine pe rau, ca merge.

Cu apa asta jegoasa in care unii aruncau sticle si resturi de mancare, altii isi spalau legumele sau se racoreau, dandu-si cu ea pe fata. Amuzant, ne-am pus ca e ok sa o faca, doar ceva mai sus facea cineva pipi in rau. De ce nu te-ai spala pe fata si cu un pic de ingrasamant natural? :D

Am ajuns la pestera, dar parea destul de complicat sa mergi spre scarile care duceau la intrare. De ce? Drumul era foarte ingust, iar un SUV si o alta masina-balena nu incapeau una pe langa cealalta. Mai mult, turistii iesiti la munte vroiau sa parcheze chiar in buza pesterii, daca s-ar fi putut, asa ca aceia care nu au ajuns sa ocupe cele trei locuri pe marginea drumului faceau acum manevre sa intoarca si sa parcheze mai jos.

Peisajul e minunat, dar nu poti sa stai sa faci poze, sa casti gura in voie, pentru ca trebuie sa te feresti de masini. Si, daca nu te misti repede, te claxoneaza de nu te vezi. Evident ca ajungem sa repetam sablonul: Frumoasa tara, pacat ca e locuita.

Si atunci sa vrei sa faci concediu in Romania, cu atata ghiolbaneala in jur, cu atata nesimtire? Erau 5 kilometri de mers pe jos, o distanta care sa te faca sa zici ca ai facut un picut de miscare cand ai fost la munte, iar romanul isi ia masina pana la buza pesterii? In masini o gramada de tineri, oameni in putere, nu oameni in varsta pentru care aceasta distanta ar fi reprezentat o provocare.

Mi s-a facut o sila teribila si ceea ce trebuia sa fie o plimbare relaxata a fost o iesire plina de nervi. Pentru ca nu poti sa te bucuri de o drumetie cand trebuie sa te feresti de masini ca in Bucuresti, cand inhalezi o cantitate de noxe ca si cand ai sta intr-o intersectie aglomerata din capitala si cand vezi toti necioplitii care isi bat joc de natura cu un aer de macho. Ei fac gratar, frate, in rezervatie naturala, isi hranesc femeia si si-o impresioneaza aruncand ostentativ coaja de pepene pe rau, uitandu-se cu dispret la turistii care trec ca fraierii pe drum.

Nervoasa, cand am iesit din parc i-am interpelat pe cei de la intrare.
- Stiti ca sunt oameni care fac focul si fac gratare?
- Da, doamna, stim, mi s-a raspuns.
- Pai e normal? Ce scrie in lege, e normal sa faci focul in rezervatie naturala?
- Nu stiu, doamna, ce scrie in lege.
- Pai luati bani pe biletele de intrare si nu stiti legea? E la bunul simt ca nu e voie sa se faca foc in rezervatie, chiar daca nu stiti legea pe articole.

Intre timp, a iesit ca un cocos din chicineta colegul lui.
- Care-i problema?
- Cum care e problema? Problema e ca nu poti merge pe jos pe-aici ca te calca masinile, ca oamenii fac foc in rezervatie naturala si atunca mizeriile in apa. De ce nu chemati garda de mediu?
- Pai doamna, asa fac mereu, ce sa le facem? O data pe luna sunt niste voluntari care curata parcul, dar nu se vede. A venit un grup de italieni care a zis doua cuvinte: frumos, dar crima.
- Repet, ati chemat garda de mediu sa dea amenzi.
- Pai stiti cum e, ei nu lucreaza la sfarsit de saptamana, noi lucram, dar ei lucreaza pana vinerea.

Este inadmisibil ce se intampla acolo si sunt absolut convinsa ca asa este peste tot.
  • Daca Garda de Mediu ar lucra la sfarsit de saptamana si ar da amenzi de 1000 de lei, credeti ca ar mai fi atatia "gratargii" intr-un parc national?
  • Daca oamenii ar merge in locuri amenajate sa faca gratare, ar exista si investitori care sa bage bani in astfel de locuri pentru a le face decente si civilizate.
  • Daca s-ar pune o taxa de cel putin 50 de lei pe masina la intrarea in parc, s-ar mai rari masinile, iar autoritatile locale ar mai face un banut. Dar cu 1 leu /persoana e chiar caraghios.
  • Daca s-ar aplica amenzi usturatoare pentru aruncarea gunoaielor pe rau sau lasarea lor acolo, in iarba, atunci ele ar fi mai putine. Niste cosuri mari de gunoi instalate din loc in loc ar mai rezolva si ele din problema.
  • Daca am fi mai educati si am respecta regulile, am avea speranta pentru tara asta. Altfel, riscam sa ne domine ghiolbanii, fie ei cu bani sau fara.
Cum sa optezi pentru un concediu in Romania, repet? Toate campaniile de promovare a turismului romanesc, intern si international, sunt bani risipiti. Sau poate nu, vine strainul o data, vede si apoi se gandeste ca o tara precum Croatia este si mai aproape de Occident, si mai civilizata si mai ieftina. De ce-ar veni in Romania? De ce-am ramane noi in Romania?

Pana cand vom deveni mai civilizati sau autoritatile mai competente si mai dure in aplicarea legilor - pe care le avem, dar degeaba- voi merge (daca mi-o va permite bugetul) in strainatate. Macar o iesire acolo iti face placere, nu nervi.

11 comentarii:

  1. Bine ai venit in Romanica, tara de melteni.

    Nu inteleg de ce esti asa de surprinsa, asa e peste tot. Vrei sa-ti treaca cheful de vacante de tot in tara ? Mergi in weekend la mare, sa vezi redneci de Dorobanti pe plaja scuipand seminte fix langa cearceaful pe care stau. Si dupa ramanand sa stea tot in mizeria lor. Astia suntem, cu asta defilam.

    Tara de ..., ca daca zic cocina cu porci, jignesc porcul care la urma urmei n'are vina ca e tinut in mizerie, poate nici lui nu'i place.

    RăspundețiȘtergere
  2. @Alex: cum am mai spus-o, voi scrie de fiecare data despre astfel de lucruri, stiu ca asa e romania, de-asta nu-mi fac aici vacantele, stiu ca astia suntem, dar nu mi-am pierdut speranta ca poate nepotii mei vor trai intr-o tara civilizata. pana atunci voi scrie despre asta. nu sunt surprinsa, sunt doar revoltata. cred ca daca mai multi oameni ca noi ar lua atitudine, atunci ar putea incepe schimbarea. noi am sunat la administratia parcului, dar, evident, cine naiba sa ne raspunda duminica. cu perseverenta, ca tot mi-am amintit acum, voi mai suna.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu imi vine sa cred cat de mult a decazut!!! Am fost anul trecut la Dambovicioara (tot vara, deci in sezon) si nici nu s-a pus problema sa platim taxa respectiva de 1 leu! (cine erau? pentru ce era taxa? din cate tin minte intrarea in pestera oricum se plateste, nu?)Anul trecut erau cateva masini, dar in orice caz nu asa...nu stiu, poate am nimerit noi intr-o perioada mai buna....sau au luat-o razna de tot. Oricum, locurile turistice "populare" sunt atat de aglomerate incat e ca si cum ai merge din oras in oras...nu tu odihna, nu tu relaxare, nimic (tocmai de aceea am renuntat sa mai merg la minunatele obiective turistice unde se inghesuie toata lumea)

    RăspundețiȘtergere
  4. @Crampeie: taxa de 1 leu o platesti la bariera, la intrarea in parc, am pus o fotografie cu locul. pentru vizitarea pesterii platesti 5 lei de persoana, adultii, iar copiii pana in 12 ani parcsa nu platesc. ghid iti e un copil - noi am nimerit o fetita de vreo 12 ani, plictisita la culme - care spune la sfarsit ceva de genul; aici pestera se sfarseste si pe ghid turistul il plateste. ma rog, ceva aproximativ. cum zicea prietenul meu, e o cersetorie mai eleganta. noi i-am dat 3 lei, dupa ce platisem fiecare intrarea cate 5 lei, ca sa vedem o chestie foarte plictisitoare. partea buna a fost ca ne-am racorit un pic, ca dupa 5 km de mers prin soare ne cam prajisem.
    cine erau cei care percepeau taxa? cred ca unii pusi de autoritatile locale. pentru ce? pentru vizitarea parcului. noi, insa, pietoni, nu am fost opriti sa platim. doar celor din masini le luau bani.

    RăspundețiȘtergere
  5. Se poate spune ca Dumnezeu a pedepsit locurile astea cand a lasat poporul roman sa traiasca aici...
    Inca de prin 2002 m-am ingrozit de nesimtirea acestui neam din care si eu fac parte - in zona Rarau si pana spre Bistrita am vazut foarta multa mizerie si distrugeri; PET-uri, pungi de plastic aruncate in rauri, copaci taiati cu sutele, cu miile... Acum doi ani am trecut spre Voineasa - Vidra - la fel, copaci taiati, gunoaie, mizerie, peisaje superbe distruse de nesimtirea romanilor. Suntem un popor needucat, incult, pus pe jefuiala si distrugere, pana nu facem praf ce avem nu ne lasam, nu cumva sa se mai bucure si urmasii nostri!

    RăspundețiȘtergere
  6. am fost si eu tot in aceeasi zi cu voi ...am recunoscut in poze meletenii la gratar... ce sa mai zic pestera era mai lunga dar au inchis-o ... de acolo mi-am luat niste cascaval afumat de la un batranel.. sta e rromania cu rromanii ei cu tot..

    RăspundețiȘtergere
  7. Sus, doamna. Sus, in creasta. De preferabil pe versantul de vest, cel abrupt si nemarcat. Acolo sunt poteci in care gasesti zeci de flori de colt, si de garofite ale Pietrei Craiului, si de sangele voinicului cel frumos mirositor. Si capre negre si ursi si melci si fluturi si alte si alte fiinte, cu exceptia uneia singure: a omului. Foarte putini, si foarte manierati. Pentru ca acolo sus, in Braul de Mijloc, ajung doar cei cu bun-simt. E simplu: cine nu are bun-simt, in general are burta si kile in plus si lant la gat si pantofi in picioare si atunci ori nu trece de Scara de Fier, ca i se inmoaie picioarele, ori isi rupe gatul pe ea.

    Mancare la ursi...

    :(

    RăspundețiȘtergere
  8. mulţumesc pentru sfat. voi merge cu prima ocazie la Dâmbovicioara. cu ceaiul aferent, evident.

    ...eşti sigură că vrei să deschizi tag-ul ăsta? că - bun - îl deschizi, şi poate chiar se schimbă lucrurile (după o generaţie sau două), dar trebuie să fii conştientă că

    1. vei avea foarte, foarte mult de scris (şi foarte mulţi nervi de consumat - poate e mai bine să îi consumi acolo unde poţi schimba lucruri importante mai uşor);
    2. nu vei putea scrie tot ce vezi despre nesimţirea românească (dincolo de celelalte caracteristici, e - mai ales - îngrozitor de monotonă şi trebuie să ştii să te repeţi);
    3. vei mai găsi subiecte pe tema asta (din belşug) şi peste 30 de ani.

    în final, o părere: cu cât te îndepărtezi de Bucureşti, cu atât "aerul cultural" se schimbă, iar izul de nesimţire se rarefiază. lucrurile devin mai simple: atât problemele, cât şi soluţiile. o ieşire la Vatra Dornei sau Tihuţa (nordul Ardealului în general) nu se compară cu ieşiri mai "sudice", şi este totuşi în România. adică mai aproape decât Croaţia. oricum, ţin pumnii strânşi.

    RăspundețiȘtergere
  9. faza cu indepartarea de megalopola .... am fost la baile olanesti anul trecut ....!!!! INCREDIBILLLLLL!!!! NU AM VAZUT COCALARI SAU MELTENI ... PLUS PRETZURI DE PROVINCIE SUPER MICI LA TERASE ASA-ZIS DE FITZE

    RăspundețiȘtergere
  10. Cata vreme nu putem conta pe bunul simt al romanilor, as interzice accesul masinilor, motocicletelor si atv-urilor in astfel de zone!si gratarele!nu poti impanzi toate pajistile cu cosuri de gunoi, nu poti "planta"gardieni peste tot!si sa nu va inchipuiti ca in Maramures, nu sunt gunoaie aruncate pe parginea drumurilor ori in rauri!

    RăspundețiȘtergere
  11. am citit si eu tot ce sa scris in randurile de mai sus. tot ce pot sa spun e ca nu sunt de acord cu tot. acea taxa de un leu intra in buzunarul primariei care ar trebui sa mai faca si altceva in afara de a incasa. bani respectivi, si nu e o suma deloc mica pentru ca acei ghiolbani sunt intr-un numar enorm, ar trebui folositi pentru a pune la punct un sistem de salubrizare. cu siguranta le-ar mai ramane si de campanie electorala. salubrizarea comunei se face cu un tractor curemorca ce este condus de soferul microbusului pentru elevi. acest capcaun sinistru aduna din an in pasti ceva gunoaie si le arunca in dealul sasului ca cica e groapa de gunoi. dar asa ii spune sefu,nu. si sefu asta pe nume Secareanu, primaru de altfel, a canalizat o parte din acel rau pana la Podul Dambovitei unde are o afacere deosebit de profitabila. imbuteliaza aceasta apa si ne-o vinde noua ca *apa plata din rezervatia naturala Piatra Craiului* oricum e de retinut faptul ca autoritatile locale, locuitorii indoctrinati de mintile luminate din primarie... toata suflarea este impotriva incercarilor de a proteja aceasta zona. si ca urmare munca oricui din afara ce incearca sa faca ceva in acest scop este zadarnica. desi garda de mediu, ca tot a fost amintita mai sus a amendat primaria nu sa vazut nimic, nici o urma de stimulare. as putea sa povestesc pana maine despre ce se intampla acolo dar imi provoaca scarba asa ca ...
    si pentru grataristi poate ar fi bine sa stie ca Bucurestiul din care provin mare parte din ei e alimentat cu apa din Dambovita ce curge dincolo de deal si are ca afluent Dambovicioara.
    si sper sa nu trec neobservat de cel ce a scris mai sus despre braul de mijloc. acele trasee sunt inrerzise dat fiind faptul ca acea zona a fost declarata rezervatie stiintifica, tot peretele vestic este. si pentru ca vorbim de protectia mediului toate acele specii de plante si animale mai sunt acolo pentru ca nu se prea plimba pe acolo giolbani. si daca tu esti unul din ei macar nu mai incuraja pe nimeni sa o faca. e pacat. si credema ca acelasi lucru vezi sau ai vedea daca lumea ar fi un pic mai civilizata pe toate traseele marcate ce oricum sunt prea multe si oricum traverseaza aceasta zona. nu cred ca e neaparat ca pentru mofturile tale sa distrugi linistea animalelor pestetot. cat de ecologist ai fi tot iti lasi in urma hartia igienica(ca vezi doamne e biodegradabila) si mirosul .....

    RăspundețiȘtergere