vineri, 28 august 2009

Valencia - un oras spatial: Orasul Artelor si Stiintei

Cand am hotarat sa plecam in concediu ne-am spus ca vom inchiria o masina sa ne plimbam putin, pentru a vedea si alte orase decat Barcelona sau a sta pe plaja. Destinatia urma sa fie Valencia, numai ca n-am avut timp sa ne documentam inainte despre acest oras.

Asa ca nu stiam exact la ce sa ne asteptam, insa, vorba aceea, "berzei chioare ii face Dumnezeu cuib", adica lucrurile se aranjeaza de la sine. Asa ni s-a intamplat si noua: am ajuns in Valencia si ne-am luat dupa niste indicatoare care aratau directia spre o sala de concerte. Am zis sa incepem de-acolo.

Si foarte bine am facut, intrucat am nimerit in poate cel mai frumos loc din Valencia: City of Arts and Science, orasul artelor si stiintei, un loc care pare un oras spatial.

Am traversat un parc si ne-am indreptat spre cladirea care se vedea in zare. Pe masura ce ne-am apropiat am vazut apa de un bleu hipnotizant. Totul parea o bijuterie. Bazinele "batute" cu mozaic alb erau cele care faceau ca apa sa aiba aceasta culoare. Afara erau peste 35 de grade, noi simteam ca sunt pe putin 40, asa ca primul impuls a fost sa ne scaldam mainile in apa racoroasa, cu timiditate la inceput, insa am vazut ca localnicii n-aveau nicio ezitare in a intra cu picioarele in apa.

Orasul parea adormit la acea ora a pranzului, pe acele temperaturi, insa pe masura ce inaintam in "orasul spatial", cum mi-a placut mie sa-i zic, i-am descoperit si pe valencieni. Stateau pe terasele umbroase de sub cladiri, sau stateau pe bancile din mozaic alb la plaja, sau cum am spus, stateau pe marginea bazinelor cu apa, cu picioarele la racorit.

Cladirea centrala, in forma de ochi, zic ei, care adaposteste opera din Valencia. Se numeste Palatul Artelor Regina Sofia si are patru sali de concerte. A fost inaugurat in octombrie 2005.

Am intrat intr-un magazin de-acolo si am rasfoit un ghid al Valenciei. El ne-a confirmat ca ajunsesem in cea mai spectaculoasa parte a orasului si am citit ceva despre Orasul Artei si Stiintelor. Am aflat ca acolo exista cel mai mare acvariu din Europa, cinematografe imax, un muzeu de stiinte, sediul operei din Valencia. Mai multe informatii gasiti aici.

Presupun ca fotografiile vorbesc de la sine, insa in mod sigur as recomanda Valencia atunci cand hotarati sa faceti o calatorie in Spania. Am fost si in orasul vechi si locurile arata foarte bine, dar sunt locuri pe care le intalnesti in toate marile orase occidentale. Ne-a mai placut si arena in care au loc luptele cu tauri si regret ca nu am vazut un astfel de spectacol.

"Harpa" din spatele meu este un pod, iar artera pietonala este chiar pe mijlocul lui, intre cele doua benzi de circulatie a masinilor.

Ca sa intri in complex de pe una dintre laturi, pentru a ajunge intr-o galerie verde numita Umbrar, trebuie sa intri pe-aici. Mai multe randuri de trepte trec pe sub niste arcade cu mozaic albastru. Totul e alb si albastru acolo, preponderent alb. Totul este "batut" nu cu pietre pretioase, ci cu mozaic.

Asa arata galeria, o parte din ea este inca in amenajare, este o galerie de arta in aer liber, sunt o multime de palmieri, de plante, un frumos loc de plimbare. O multime de tufe de lavanda imprastie in aer mirosul binecunoscut. Nu mai vroiam sa plecam de-acolo. Mai ales ca, la soarele de-afara, umbra de-acolo era mana cereasca.

In Umbrar poti ajunge prin mai multe parti, una dintre ele este asta, urcand un sir lung de trepte albe si stralucitoare. Mozaicul despre care va vorbeam este prezent peste tot, inclusiv pe trepte. Daca in patea opusa lor nu ar fi niste magazine, un Carrefour, ai zice ca esti intr-un spatiu de pe alte taramuri. Comul din plan indepartat este locul in care se gasesc lifturile si scarile, pentru a cobori la nivelul inferior, unde sunt bazinele cu apa.

Acesta este unul dintre podurile rutiere din Orasul Artelor si Stiintei, cel apropiat de Opera. Este o sosea cu dublu sens, destul de pustiu la acea ora din zi. Nici macar blocurile de locuinte din jur nu sunt obisnuite, arhitectii le-au gandit in asa fel incat ele sa rezoneze cu "orasul spatial".

Asta se vede de pe podul de mai sus, atunci cand te uiti inspre cladirea operei, care e in dreapta. Bazine cu apa, de aceeasi culoare, si multa umbra sub coloane.

Munca la acest oras al culturii si stiintelor continua, inteleg ca aceasta constructie va adaposti spatii pentru concerte si evenimente sportive.

Noi n-am stiut ca Valencia poate oferi asemenea surprize, recunosc ca nu stiam multe lucruri despre acest oras. Insa repet, merita sa il vizitati cand sunteti in Spania. Locurile vazute cu propriii ochi sunt mult mai spectaculoase decat pozele. Imi pare rau ca nu l-am vazut si seara, insa am vazut niste fotografii facute atunci cand toate cladirile sunt luminate si pare un spatiul ireal. Va recomand cu caldura sa mergeti acolo.

Un ultim sfat: noi nu stiam ca in Spania sunt autostrazi cu plata si fara, adica presupuneam ca se plateste pe autostrazi ca peste tot. Insa pe alea cu plata se plateste enorm. Drumul spre Valencia l-am facut numai pe autostrazi cu plata, apoi ne-am prins si am luat-o, la intoarcere, pe altele fara plata. E adevarat, mai aglomerate. Insa drumul ne-a costat vreo 50 de euro, ceea ce e foarte mult, in conditiile in care, cum am spus, la intoarcere am luat-o si pe mari bucati de autostrada fara plata. Asa ca, daca inchiriati o masina in Spania aveti in calcul si asta.

1. si zoo? :P si valencia cica are un zoo fain
    p.s. faine pozele

2. @Anonim 16:15 - ceea ce faci tu e nedrept, intorci cutitul in rana! sunt innebunita dupa zoo. n-aveam timp sa vedem si zoo, oricum am facut ceva pe drum. :)

3. cel mai frumos opras pe care l-am vazut.........eu am fost in 2006....am vazut si zone de langa Valencia...imi doresc mult sa ma intorc acolo

4. pai dupa ce am vazut zoo din barcelona am citit ca zoo din valencia e situat intr-un parc natural si ca ar fi si mai fain
    cate orase sa vad in viata asta ca sa fiu multumit? :P

5. cred ca sunt multe alte locuri foarte frumoase in valencia. arhitectura este spectaculoasa si imbinarea intre vechi si nou este foarte reusita dupa parerea mea. am facut si eu cateva poze si desi mi-as fi dorit sa stau mai mult de 4 zile acolo nu a fost sa fie. mie mi-a placut mai mult centrul vechi al orasului. pentru cei care doresc am pus aici poze...

6. pe mine cel mai mult m-a impresionat un restaurant care se afla chiar in oceanarium langa muzeul si podul care ti-au placut mult. restaurantul e undeva in mijlocul bazinelor si pare o insula. se afla la cativa metri sub nivelul solului si peretii sunt formati dintr-un mare acvariu pe unde inoata mii de pesti in bancuri. cred ca e greu de gasit daca nu te ajuta localnicii si probabil ca scump... iar despre cladirile care spuneai ca seamana cu un ochi, eu le-as asocia mai degraba cu niste scoici sau forme ale altor vietuitoare marine care cred ca l-au inspirat pe santiago calatrava. sunt construite pe vechea albie a raului care traversa orasul si care a fost secata dupa ce prin anii 70 raul a inundat orasul. zona se intinde pe multi chilometrii si este practic o oaza de verdeata presarata cu spatii de recreere sau terenuri de sport ori fantani arteziene. un oras splendid!

7. Am fost si eu in Orasul Artelor... Offf... Am fost in concediu in Spania si am vizitat si Valencia...Nu stiu cum sa va spun, dar cred ca intr-o viata anterioara am trait acolo pentru ca mi-am promis sa nu mor inainte de a mai merge inca o data acolo. Si am fost si la Cullera la mare... Vis...Ador Spania.Ador oamenii de-acolo care sunt atat de relexati, atat de senini, atat de pasnici si amabili... Cat as da sa ajunga si Romania mea asa intr-o zi...

8. am fost si eu in spania in vacanta in vara 2009 si am vizitat Barcelona si Valencia...
    mi a placut Barcelona dar sincer ma impresionat extraodinar de mult Valencia!
    iar orasul stiintei este nemaipomenit!