Ma indreptam spre un interviu cu Leonard Orban cand tocmai am aflat stirea de pe RFI. Pica la fix momentul intalnirii mele cu consilierul pe afaceri europene al presedintelui.
Aveam, inca de saptamana trecuta, niste informatii care aratau clar ca oficialilor de la Bucuresti li s-a transmis mesajul: Romania nu va intra in Schengen in martie 2011. Ramanea de vazut cand va aparea informatia de genul celei lansate astazi pe piata. Surse europene mi-au spus ca urma sa fie lansata la inceputul anului viitor, dar iata ca s-au grabit putin (ajutate si de ce s-a intamplat in Parlament cu cazul Ritzi - vorba aia, bate fierul cat e cald). Iata ce stiam:
- Franta si-a pus (ordin direct de la Elysee) diplomatii sa faca lobby in capitalele europene pentru ca vocea ei sa nu fie singulara atunci cand se arata impotriva aderarii Romaniei la Schengen si a reusit sa atraga in tabara sa pentru sustinere Olanda, Germania, Austria, Suedia.
- Sarkozy va merge in campania sa electorala pe tema sigurantei nationale si, prin urmare, e mai importanta propria campanie decat un parteneriat strategic cu Romania. Mi s-a mai spus ca e si o nemultumire privind datoriile statului fata de firmele franceze. Am incercat sa aflu care este suma datorata de stat - de-asta am si amanat aceasta postare - si mi-a fost imposibil. Am intrebat la ambasada, pentru ca, intr-un interviu din septembrie, ambasadorul Henri Paul vorbea despre arierate si m-am gandit ca firmele franceze au semnalat aceasta problema si exista o cifra. Nu mi-au putut-o furmiza, m-au indemnat sa sun direct la firmele franceze. Am intrebat la camera de comert romano-franceza si ei m-au trimis tot la atasatul economic de la ambasada. Deci, documentat, nu exista o cifra a arieratelor ca un astfel de motiv sa se sustina - adica am avea o suma colosala care i-a calcat pe bataturi pe francezi.
- Este o campanie care a avut loc pe o perioada mai indelungata si a fost foarte bine jucata. S-a inceput cu chestiunea romilor, iar dupa ce Comisia Europeana a respins corelarea aderarii la Schengen cu chestiunea romilor, atunci s-a trecut la MCV. Si, in final, s-a ajuns chiar la afirmatii aberante, precum nerecunoasterea de catre Romania a frontierei cu Moldova.
- Nemtii au avut, pentru multa vreme, o pozitie neexprimata, asteptand evaluarile tehnice. Care au fost bune.
- La ultima, pe sistemul de informatii Schengen (SIS), s-au facut inspectii in locuri anuntate, insa au vrut sa vada, ad hoc, si alte localitati. Au testat sa vada cum stiu politistii sa foloseasca sistemul informatic, daca stiu sa lucreze in program pentru a verifica si a introduce date. Inspectiile anuntate au fost in Pitesti, Iasi, Bucuresti, dar au facut vizine neanuntate in judetul Calarasi, la Ciulnita si in Vlad Tepes. O comuna. Singurele deficiente gasite au fost niste imprimate care nu erau clare si care se pot rezolva imediat.
- In momentul in care presedintele a iesit saptamana trecuta cu declaratii si cu atacul dur la CSM mi-am dat seama ca pregatea momentul in care urma sa se afle faptul ca nu vom adera la Schengen. Stiam ca autoritatilor romane li s-a transmis asta si ca, din diferite cancelarii, li s-a spus si de puternicul lobby facut de Franta. Mai apoi, interviul acordat HotNews.ro saptamana trecuta de presedinte dadea niste semnale clare, care imi confirmau informatiile obtinute din surse europene: votul din Parlament pe cazul Ritzi i-a indicat faptul ca asta va oferi ocazia perfecta ca Franta sa faca o miscare decisiva si sa atraga Germania - care nu se pronuntase ferm impotriva aderarii noastre la Schengen - de partea sa, invocand coruptia; in al doilea rand, presedintele vorbea despre campania electorala din Franta, dar total fals il invoca pe Strauss-Kahn, cand stia, de fapt, ca este campania "prietenului sau" Sarkozy.
- Mi s-a mai atras atentia asupra unui fapt: cat de dezbinati au fost romanii care trebuiau sa faca lobby la Bruxelles, pe toate canalele, fie ei eurodeputati, parlamentari, comisar european, diplomati. Mi s-a aratat ca sunt naiva cand invoc "binele comun", in conditii in care interesul personal si cel de gasca primeaza.
- Voi insiva ati furnizat munitia impotriva voastra - mi s-a mai spus. Cum? Pai ministrul vostru de interne prezenta cat de bine sunteti pregatiti tehnic, in timp ce un europarlamentar si un think tank sustineau, exact in aceeasi zi, exact in acelasi loc - Parlamentul European - necesitatea mentinerii MCV. Dar doar asa se misca ceva in Romania, mentinandu-se aceasta sabie deasupra capului nostru, am replicat. Da, numai ca declaratiile propriilor vostri politicieni sunt folosite impotriva voastra, ca argumente, nu e atat de greu sa-ti dai seama. Cand un campion al justitiei spune cat de corupta e Romania, de la clasa politica la justitie, cand isi critica propriul partid, ce mai vreti? Ca altii sa nu foloseasca aceste argumente in atingerea propriilor scopuri politice? (Am vorbit despre posibilitatea sau imposibilitatea unui lobby national, pentru atingerea unui obiectiv national si cu Leonard Orban, deci urmariti interviul).
- Bulgarii stau la pregatirea tehnica mult mai prost decat Romania, mi s-a mai spus, prin urmare nu vom fi decuplati si nici nu vor intra in 6 luni in spatiul Schengen. A fost surprinzator sa aud asta, cand raportul asupra pregatirii care a aparut in acelasi timp cu raportul CRPE arata sau comparatia sugera ca stau mai bine decat noi.
- La nivel tehnic, expertii europeni nu au avut cu ce sa ne prinda. Tocmai de aceea suntem si atat de vocali in argumentul ca aderarea la Schengen trebuie sa se faca, asa cum e normal, numai pe criterii tehnice. Pentru ca acolo ne stim bazati. Cand au verificat aeroporturile de la Bucuresti si Timisoara, in noiembrie, expertii europeni au vrut sa mai verifice si granita terestra si feroviara de la Stamora Moravita si totul a fost bine. Toate cele trei rapoarte pe frontiere au fost aprobate, deci nu exista probleme pe securizarea granitelor. Poate ar fi necesar un raport care sa arate acum starea de fapt. Sa vedem exact cat de rau stam tehnic.
Cand s-a intrat in faza publica a procesului, am vazut ca Romania a folosit multe materiale de presa aparute la Kiev in pledoarii, batandu-i pe ucraineni cu propriile arme: articolele care aratau ca Insula Serpilor este un teritoriu care face aproape imposibila viata in conditii normale, care vorbea despre vanturile teribile - care au luat pe sus un WC ecologic in care era un soldat si l-a aruncat in mare - despre variatiile de temperatura care faceau imposibila o viata normala si despre caznele soldatilor care faceau serviciul acolo prin rotatie au servit drept argumente partii romane.
Probabil ca daca s-ar fi stabilit o strategie de comunicare si un obiectiv national comun aderarea la Schengen - in care umorile oamenilor politici, rivalitatea dintre partide, interesele personale sau de gasca sa fie lasate la o parte, asa cum a fost cazul la aderarea la UE - Romania ar fi putut lupta altfel impotriva unei campanii precum cea a Frantei.
Nu ma intelegeti gresit: justitia din Romania are mari probleme, cauzate de politicieni, magistrati si guvern (legi aiurea date de Guvern - precum cea a parteneriatului public-privat asupra careia Comisia Europeana are niste obiectii -, legi modificate aberant de Parlament sau decizii ale acestuia precum cele in cazurile Ritzi si Udrea si comportamentul breslei magistratilor).
Coruptia este existenta, fie ca vorbim despre clasa politica, justitie, politie, armata, sanatate, administratie publica.
Eu nu neg asta si consider ca s-ar fi facut mult mai putine lucruri daca nu exista MCV. Si ca probleme astea trebuie rezolvate spre interesul cetateanului, al fiecaruia dintre noi.
Pe de alta parte, e total unfair sa fim tratati asa cum suntem pentru ca exista aceasta monitorizare: iata ca in raportul asupra justitiei se introduc noi conditionalitati - privitoare la achizitiile publice, ceea ce nu tine de justitie, ci de DG Piata Interna si se pot declansa proceduri de infringement daca nu e totul ok - sau in aderarea la Schengen primeaza criteriile politice, nicidecum cele tehnice, ca si pana acum.
Pe mine, ca cetatean al acestei tari, ca cetatean european, ma deranjeaza ca tara mea este tratata altfel, ca nu e egala cu celelalte 26. Ne-au bagat in UE, sa-si asume asta, nu sa schimbe regulile jocului in timpul desfasurarii lui. Au constatat ca ne-au bagat nepregatiti si acum incearca sa rezolve asta? Si invoca probleme care se gasesc in toate celelalte state membre.
Credeti ca va accepta vreuna ideea lui Macovei sa existe in sistem de monitorizare a coruptiei in toate statele membre ale UE? Sa fim seriosi! La nivel de declaratii au felicitat-o, daca e sa se treaca la treaba si sa se gandeasca si sa se aprobe un astfel de sistem... mai vedem. Se invoca diferite motive. De ce? Daca sunt atat de curati si puri fata de noi, ce s-ar putea descoperi la o monitorizare? Nimic, nu-i asa?
In plus, cum apara Grecia, Italia, Franta granita externa a UE in sud? Cati imigranti ilegali ajung la ei? Romania a fost data exemplu la cat de bine securizata e granita pe Marea Neagra - e adevarat, e o mare mica, e o granita mica. La o evaluare facuta Frantei - statele Schengen sunt evaluate din trei in trei ani - s-au remarcat deficiente in modul in care isi apara granita maritima si la cat de permisiva e pentru maghrebieni. Si ei ne vorbesc noua despre securizarea frontierelor?
O campanie similara, dar totusi nu la fel de dura, au facut nemtii impotriva polonezilor inainte de aderarea la Schengen, argumentand ca prin granita comuna va trece criminalitate si trafic de orice fel, de la marfuri la persoane. Ei bine, in landurile germane de la granita s-a descoperit ca intr-un an rata criminalitatii scazuse cu 12%, odata ce Polonia a intrat in Schengen si a devenit ea granita externa.
Ma revolta oameni care au pus umarul - dandu-si sau nu seama de asta - la furnizarea de argumente impotriva aderarii Romaniei la spatiul Schengen si se intreaba acum de ce se comporta Franta cum o face, scriu scrisori deschise aratand cat de false sunt argumentele invocate de politicienii francezi sau se revolta ca sunt schimbate regulile jocului.
Ma revolta si ma deprima sa vad politicieni care habar nu aveau despre ce vorbesc, in intalniri cu politicieni din propria familie politica europeana, cand spuneau ca Romania nu e pregatita sa adere la spatiul Schengen, cand la Bruxelles se stia exact ca tehnic stam bine. Cat de bine au fost acesti politicieni informati de cei din propriul partid sa faca astfel de afirmatii? Si ies astazi si culpabilizeaza puterea, pentru neseriozitate in relatia cu propria familie politica europeana si cu liderii german si francez.
Ma revolta si ma deprima cand il aud pe presedintele Basescu pregatindu-si terenul, stiind ca nu vom fi primiti in Schengen, dar pregatindu-se sa mai marcheze niste puncte in fata electoratului - culpabilizand clasa politica, magistratii, partidul care i-a sustinut candidatura.
Nu era mai bine ca, de cand au inceput primele semne ale campaniei si a vazut ca intre "prietenie" si "parteneriat strategic" Sarkozy alege propriul interes - adica realegerea in 2012 - sa incerce sa coaguleze toate energiile pentru un lobby eficient national la Bruxelles si in capitalele europene si sa preseze pe realizarea masurilor si recomandarilor facute de Comisia Europeana prin MCV? A nominalizat un comisar european, sunt la Bruxelles eurodeputati din partidul de care e apropiat - sa nu spun ca il controleaza - fac parte din grupari din partid apropiate lui, are un ministru de externe apropiat - i-a pus la masa pe toti astia si le-a zis clar: fratilor, faceti tot posibilul sa aderam la Schengen, faceti lobby pe langa toata lumea, in toata Europa?
Nu ajuge doar sa iesi public si sa critici si sa spui ca nu te poti amesteca in treaba altora din cauza separatiei puterilor in stat. Sa fim seriosi, mai crede cineva in asta in Romania? Nu ma intelegeti gresit, nu e bine ca se intampla asta, ca separatia e o notiune teoretica, dar vreau sa spun ca - daca tot avem cu totii impresia ca Basescu este peste tot si in toate - de ce naiba n-a putut sa coaguleze toate fortele, puterile statului in sprijinul acestui obiectiv? Daca tot era atat de important pentru noi.
Am incercat sa imi raspund la aceste intrebari si i le-am pus, bineinteles mai diplomatic, si consilierului pe afaceri europene al presedintelui in interviul pe care i l-am luat astazi. N-am obtinut decat un raspuns diplomatic, dar cred ca putem citi printre randuri. Asa ca, daca va intereseaza subiectul, urmariti interviul.
Iar in final, pentru cei care se intreaba de ce e atat de importanta aderarea asta la Schengen, le dau cateva motive:
- camioanele/tiruruile cu marfa nu vor mai sta la granita sa le fie controlate actele, se va trece "ca prin branza", asa cum ar trece si romanii care calatoresc in strainatate, fara a le mai fi verificate actele de identitate; intrebati-i pe cei din domeniul transporturilor ce inseamna asta - mai putin timp pierdut, in primul rand
- statutul Romaniei - oricum suntem o tara de mana a doua cu MCV, acum vom fi o tara de mana a 15 prin faptul ca ni s-a refuzat aderarea la Schengen. Conteaza? ma veti intreba. Pai judecati si voi: urmeaza sa se negocieze banii pe care ii vom primi de la UE in perioada 2014-2020. Conteaza cat vom primi? E doar un argument, dar sunt multiple, totul se negociaza si forta ta in negociere depinde de statutul pe care il ai. Daca vom fi multumiti sa fim codasii si ratanii UE, atunci nu ne deranjeaza. Personal, insa, pe mine ma deranjaza.
Normal ca Greciei i se permit multe, este clientul fidel al Germaniei in materie de bunuri capitale; Polonia s-a dovedit una dintre cele mai stabile economii la impactul cu criza, a administrat-o ireprosabil, cu alte cuvinte i-a facut pe cei care au subestimat-o sa-si inghita cuvintele.
RăspundețiȘtergereE drept, in conditiile in care Romania nu prea are multe cu care sa se laude si incearca din greu sa prinda pasul si sa se adapteze sistemului, in pofida coruptiei, s-ar cuveni ca macar un lobby puternic sa avem. Un lobby puternic nu inseamna oameni care sa minta si sa ascunda situatia reala (ca in cazul Greciei), ci oameni care sa sublinieze punctele tari, obiectivele atinse, realizarile etc. . Nu sa faca propaganda, ca pe vremea comunistilor, ci sa sustina cu argumente valide (care, iata, exista, cfr. evaluarilor) cauza Romaniei!
Dupa atatia ani n-am reusit oare sa intelegem ca cei care lasa capul in jos si nu fac decat sa se autodenigreze nu vor fi primiti niciodata la masa invingatorilor? Ii invit pe absolut toti europarlamentarii romani care isi critica tara sa priveasca putin in ograda Belgiei, tara fara guvern de mai bine de jumatate de an, care a reusit, in schimb, sa asigure presedentia Europei!
Nu mai fiti suparata: vom intra in 2011, nu in martie, ci in toamna.De ce?
RăspundețiȘtergere1.Nimeni nu mai vorbeste despre datoria Germaniei fata de BNR. A facut multa valva cazul pentru a fi inchis brusc, odata cu vizita doamnei Merkel la Bucuresti. L-am intrebat si pe dl Basescu la interviul de pe hotnews.ro si la tvr.Nu a raspuns, desi mi se pare hot topic. Nici Nasu Radu Moraru care a facut serial cu omul care a descoperit hartia in Elvetia si cum o sa dam in judecata Germania, nu mai zice pas!Una rticol de pe hotnews/contributors dadea de inteles ca asta e pretul votului Germaniei. Probabil minstru de interne german nus tie inca. L-a sunat francezul si a semnat.
2. Francezii au interese electorale, indeed!
Dar mai au si mari interese economice in ROmania; Renault, BRD< CArrefour, Holcim , etc. Au primit foarte multe ajutoare d ela statul roman: Doar terenul de 700 hectare d ela Titu primit moca e un exemplu. Ce-ar fi sa le anulam, in contrapratida cu arieratele altor firme frantuzesti. SI mai e ceva: Sarkozy vrea sa ne vanda o centrala nucleara: adica sa mai ne indatoram cu vreo 10 miliarde. Basescu a zis hold-on, daca nu ne vreti in Shenghen, nici noi nu mai vrem centrala voastra. Asa cum aderarea in EU ne-a costat petrolul , Petrom-ul si BCR-ul la austrieci, cred ca de data asta platim tainul la nemti si francezi.Dar in toamna vom intra.Totul are un pret.
In rest articolul e bine scris, felicitari!
O singura completare:
cred ca amrele avantaj al aderarii la Shenghen este pe incoming, nu pe outgoing.Sunt multi oameni cu bani ( investitori) din tari precum Orient, China, America de sud sau Africa ( unde poate nu avem ambasade/consulate) si acre au vize Shenghen.Intr-un week-end poate ar trage si o fuga la Bucuresti sa vada piata sau sa faca plaja la Mamaia . Acum nu pot , ca nu au viza romana! Daca intram in Shenghen, poate si inchidem vreo 50 de consulate inutile, unde viza Shenghen va fi data de Germania sau Franta? Alles Klarr? Rien n'st va plus?
Stimata doamna Blajan,
RăspundețiȘtergereAstazi, 21 decembrie 2010, dna Catherine Ashton a anuntat numirea dl Viorel Isticioaia Budura (ambasadorul Romaniei in China) in functia de director al Directiei Asia din cadrul Serviciului European de Actiune Externa (SEAE).
http://www.europeanvoice.com/article/2010/12/ashton-fills-two-gaps-in-diplomatic-service-/69803.aspx
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/EN/foraff/118656.pdf
http://www.mae.ro/node/6535
Acest lucru se stia inca de saptamana trecuta (15.12.2010)
http://www.rfi.ro/articol/stiri/politica/functie-importanta-romania-cadrul-ue
Cu regret, vad ca dvs nu ati scris inca nimic despre acest lucru. Pe subiectul SEAE sunteti iarasi prinsa pe picior gresit. Pacat ca atunci cand Romania mai are si succese nu sunteti pe faza.
Greu la deal cu boii mici.
Cu stima,
Un cititor ...
Salve,
RăspundețiȘtergere1. Daca Germania are o datorie fata de Romania trebuie recuperata;
2. "tactul" romanesc trebuie inlocuit cu asprimea unei tari care isi apara interesele;
3. Sa fie clar: nimeni nu ne-a dat nimic niciodat; noi da, la toti; asa ca se poate trece la reactii dure, neavand ce pierde.
Pentru Anonim re numirea d-lui Budura. Ma indoiesc ca blogul d-nei Blajan este despre succesele sau insuccesele MAE ci despre subiecte (legate si de politica externa) care i se par dumneai relevante. MAE are un birou de presa care are datoria sa se ocupe de popularizarea succeselor. D-na Blajan se ocupa de analiza sau evidentierea unor evenimente. Alt anonim.
RăspundețiȘtergereInteresele internaționale al României trebuiesc corelate cu interesele celorlalte tari nu cu interese particulare.Consider ca aderarea României la NATO si UE erau obiective de interes mai stringente pentru tarile membre,România având posibilitatea negocieri unor condiții mai bune.Se pare ca anumiți factori politici din tara și-au tras partea leului din cedările de companii și resurse in favoarea altor state,(a se vedea valoarea de predare)lucru care are alta conotație juridica la nivel național. Situația politicii internaționale a României este direct proporționala cu situația politica si economica interna generata de guvernele ultimilor 20 de ani.Cind esti sarac financiar si prost cu duhul accepti ce ti se ofera,este o situatie de pozitie.
RăspundețiȘtergereoccidentul a spus azi Romaniei ceea ce ar fi trebuit sa-i spuna mai demult - stop! pana aici! ajunge! nu cred ca putem pacali la infinit lumea civilizata cu asa-zisa noastra modernizare a statului si cu pseudo-lupta anticoruptie. si cu multe alte bube pe care le avem. si de care nu vrem sa stim, practicand deja milenara politica a strutului. noi, "frumosii" Europei, care ne dam drept cei mai cuminti si mai blanzi. sa fim seriosi! poate totusi vom invata la un moment dat - sa fim seriosi!
RăspundețiȘtergereDaca eram in Schengen, Romania ajungea pe primul loc in Europa la miliardari. Avem la hoti si infractori fara numar.
RăspundețiȘtergere