joi, 6 decembrie 2012

Stratfor: Tratatul Schengen, sub semnul intrebarii


Consiliul JAI are astazi pe agenda o discutie despre spatiul Schengen. De fapt, cei 27 de ministri de interne ai arilor UE si omologii lor din statele nemembre UE, dar parte a Tratatului Schengen au o intalnire separata. Vor vorbi despre stadiul implementarii sistemului SIS II, adica a doua generatie a acelei baze de date comune tuturor tarilor Schengen, in care sunt informatii despre persoane, dar si despre bunuri furate sau disparute. SIS II trebuie sa fie functional in primul trimestru al anului 2013.
A doua chestiune este legata de al doilea raport pe acest an al Comisiei Europene. Acesta contine tot felul de informatii despre guvernanta Schengen. Ideea generala va fi ca in perioada mai-octombrie 2012, analizata in raport, nu au existat schimbari semnificative in spatiul de unica circulatie europeana. El contine informatii despre granitele externe, migranti, cotrolul la frontiere, supravegherea video a granitelor, chestiuni tehnice.
In acest raport a fost preluat din anteriorul un paragraf care mentioneaza ca monitorizarea granitelor Romaniei si Bulgariei continua. A fost introdus initial la Consiliul JAI din martie aceasta idee si monitorizda continua pana in septembrie, cand am fi intrat in Schengen. Apoi a avut loc insa criza politica si un raport MCV extrem de problematic. Iar asta a anunlat orice discutie a intrarii Romaniei in Schengen pana la urmatorul raport.
Ei bine, in documentul pe care Comisia il prezinta astazi ministrilor de interne, este acest paragraf. Din cate am vorbit eu ieri cu niste oameni, ramanea de vazut daca, pana la urma, este sau nu scos acest paragraf. Mi s-a explicat ca nu inseamna o noua amanare a aderarii noastre la spatiul de libera circulatie, pentru ca, repet, o astfel de discutie nu se mai poarta pana cand nu avem un raport MCV bun. Mi s-a spus ca Romania a vrut sa se asigure ca o astfel de formulare nu introducea noi conditii aderarii si lucrurile s-au lamurit ca nu. Pe de alta parte, Consiliul European in discutia caruia am vrea sa readucem tema nu ar putea decat sa mentioneze ca Romania indeplineste conditiile si atat. In Romania s-a dat o mare importanta monitorizarii granitelor si aprobarea pe mai departe, in Consiliul JAI, a acestui fapt. Insa lucrurile mi-au fost puse intr-un context mai larg al guvernantei Schengen si cred ca asa trebuie intelese.
Stratfor vine sa ma ajute in argumentatie, cu o analiza excelenta asupra viitorului ideii de libera circulatie in UE si a viitorului tradtatului Schengen. Cum stiu ca, daca pun linkul, in absenta unui cont articolul poate fi inaccesibil, voi pune aici ideile analizei. Ajuta foarte bine la intelegerea situatiei in context general si nu numai in lectura pe care o dam noi, a neascceptarii noastre in Schengen.
Insa inainte trebuie sa subliniez o situatie: mai devreme de martie 2013 nu se va mai lua in discutie aderarea noastra la spatiul Schengen, nu o discutie care realmente sa urmareasca o decizie. Stim foarte bine ca urmeaza raportul asupra MCV, dupa alegeri sau in ianuarie-februarie, iar de evaluarea Comisiei Europene depinde mult tonul discutiei privind Schengen. Este facil pentru cei care au urmarit problematica sa isi dea seama ca mai sunt chestiuni de rezolvat ca sa avem un raport MCV bun, din cele 10 puncte privind statul  de drept, nu am bifat inca numirea unui Avocat al Poporului agreat de toate partidele politice.
Sa revenim insa la analiza spatiului si a tratatului Schengen:
  •  Ideea de libera circulatie este unul dintre pilonii de baza ai UE. Trecerea dintr-o tara in alata se realizeaza fata sa iti dai seama, iar eliminarea controalelor la frontiere au ajutat la fluidizarea tranzitului.
  • Cel mai important insa este din punct de vedere al simbolisticii: pentru prima data Europa este un continent dominat de pace, iar tarile europene sunt inconjurate de parteneri, nu de potentiali dusmani. 
  • Criza economica actuala a pus sub semnul intrebarii situatia si Rgulil spatiului Schngen. Unele state membre au profunde temeri si dubii ca alte state al UE sunt capabile sa isi protejeze granitele la nivelul la care trebuie, si aici nu ne referim la Romania.
  • In aprilie, Franta si Germania au dat o declaratie comuna in care propunerea Comisiei Europene de a permite statelor Membre Schengen sa impuna controale la frontiere este pusa sub semnul intrebarii. In sensul in care statele membre au nevoie de permisiunea Comisiei si de o buna justificare sa impuna controale la frontiere. In acest moment tarile UE nu au nevoie de aprobarea Comisiei in acest sens, da a introducerea controalelor este justificata si temporara.
  • In urma cu un an, Franta si Italia au avut un conflict diplomTic dupa ce guvernul de la Roma a dat imigrantilor africani un permis special de trecere a frontierei cu Franta. 
  • Multe tari europene pun la indoiala capacitatea Greciei de a-si controla granitele. Grecia este principala destinatie a imigrantilor ilegali din Balcani, nordul Africii si Orientul Apropiat. Au existat si exista numeroase discutii si amenintari privind suspendarea temporara a statutului de membru Schengen al Greciei, pentru ca este cea mai slaba veriga a spatiului Schengen. In plus, capacitatea de control a frontierelor a fost redusa si in urma masurilor dure de austeritate impuse de trioka, deci si de UE, care a dus la concedirea multora dintre politistii de frontiera, functionari publici disponibilizati.
  • (In discutiile pe care le-am avut referitor la aderarea la Schengen mi s-a spus ca in Romania a devenit o chestiune de hartuiala intre politicieni, dar, de fap, autoritatile au constientizat sau li s-a spus pericolul aderarii, despre care nu vorbeste nimeni. Statele europene nu au numai MCV motiv sa ne amane.La Bruxelles si in capitale se gandeste faptul ca odata ridicata granita dintre Bulgaria si Grecia valul de imigranti ilegali va ma avea un coar de revarsare in Europa. Mai mult, bulgarii nici nu preseaza pentru aderarea la Schengen tocmai din cest motiv, de teama ca temporar vor fi si ei invadati de imigrantii care vor sa fuga cat mai repede si departe de Grecia.

Stratfor analizeaza un pic si chestiunea aderarii noast si spune lucruri pe care noi le cunoastem bine. Vi le pun insa mai jos:
  • Aderarea la Schengen ramane o chestiune importanta pentrutarile UE care nu sunt membre, adica Romania, Bulgaria si Cipru. Romania si Bulgaria nu sunt membre pentrtu ca, spune compania de analiza, tarile vest-europene nu au incredere in capacitatea Romaniei si Bulagriei de a-si proteja granitele. Sunt de asemenea  preocupate de transparenta institutionala, coruptie si legislatia in materie de justitie si afaceri interne ale celor doua tari.      
  • Romania si Bulgaria vor adera in cele din urma, dar intarzierea negocerilor indica lipsa de increddere a UE fata de noii sai membri.
  • Dupa ce nu au existat progrese anul acesta, discutiile se vor relua in martie anul viitor. ( Aici Stratfor greseste, lasand sa se inteleaga ca e vorba dedspre progrese pe Schengen, cand elemsunt pejustitie. Eoarecum de scuzat ca il citeaza pe Andrei Zaharescu ce spunea ca asteptam un raport al Comisiei, dar nu prea stia el la ce se refera. Nu asteptam raportul pe guvernanta Achengen, sau nu a stiu sa explice ca nu mentionarea in paragraful ala ne amana adrarea la zona de libera circulatie europeana, ci MCV.)
In prezent, din spatiul Schengen fac parte toti membrii UE, cu exceptia Marii Britanii a Irlandei, plus Norvegia, Elvetia, Lichtenstein si Islanda. Tari candidate sunt Romania, Bulgaria si Cipru.

Un comentariu:

  1. Daca UE nu ne ajuta mai ales sa demaram ECONOMIA-adica si exporurile la scara mare va trebui sa reluam istoria de unde cu forta ne-au rupt-o altii si a ne inscrie in COMMENWEALTH.
    Este criza si austeritate doar acolo unde este criza de IDEI BENEFICE,EFICIENTA,CONTRIBUTIE,
    PERFORMANTA,RESPONSABILITATE.

    RăspundețiȘtergere