vineri, 9 aprilie 2010

Un zbor sigur - garantat de un om care castiga intre 3000 si 5000 de euro pe luna

EVZ publica un articol despre controlorii de trafic aerian care, in ciuda unor salarii intre 3000 si 5000 de euro pe luna, vor salarii mai mari, altfel ameninta cu plecarea din tara pentru salarii mai mari. M-am intrebat adesea, in sederile mele prin aeroport, cam cat mai castiga aceasta categorie profesionala.

In plus, mai argumenteaza articolul, aceasta categorie de salariati la stat vor avea mariri de salariu de 3,7%. Ei mai vor sa iasa la pensie la fel ca pilotii, la 50 de ani. Iar autoritatile nu prea au ce sa faca, intrucat o greva a acestora ar produce haos.

Citind asta mi-am amintit de Ronald Reagan care a concediat, la putin vreme dupa ce isi incepuse mandatul in 1981, peste 11.000 de controlori de trafic din 13.000 pentru ca intrasera in greva, o greva ilegala, pentru ca sindicatele federale nu aveau dreptul, potrivit legii, la greva. Locul acestora a fost luat de personal administrativ si militar, au inceut sa scoleasca alti controlori de trafic si, desi estimasera ca schema va fi completa in 2 ani, ea a fost completa in 10.

Revenind la articolul din EVZ, am vazut comentariile si revolta oamenilor ca aceasta categorie de angajati la stat au asemenea salarii. Sincer, cred ca sunt nejustificate. Chiar daca au ajuns acolo pe pile, ei sunt totusi competenti, altfel nu ar ocupa acele locuri. Controlorii de trafic au o raspundere imensa si, zic eu, isi merita banii.

Prefer sa stiu ca omul care coordoneaza din turnul de control sa fie multumit de cat castiga, pentru a fi apt 100% pentru job-ul pe care il face. Vreau sa il stiu odihnit, sanatos, multumit, fericit. :) De fiecare data cand calatoresti cu avionul trebuie sa te gandesti ca ajungerea in siguranta la destinatie depinde de niste oameni pe care vrei sa ii stii cel putin platiti regeste.

Zbor destul de des si destul de mult, asa ca citind articolul colegilor de la EVZ nu am fost revoltata cand am citit ca ei castiga chiar mai mult decat seful lor, al carui salariu a fost plafonat la nivelul salariului unui secretar de stat. Sa fim seriosi, un controlor de trafic raspunde de niste vieti, directorul companiei Romatsa as indrazni sa spun ca are un job mai usor.

10 comentarii:

  1. dar cand mergi pe strada nu ti-e teama ca un sofer obosit poate sa intre pe trotuar si sa dea peste tine? sa-i dam niste bani ca se ne simtim in siguranta? dar medicul de la urgenta? dar la coafor daca oboseste femeia si-ti baga foarfeca'n gat din greseala? dar ala de la gaze daca greseste robinetul si explodeaza conducta de pe toata strada? dar daca la gradinita sau la scoala da copilul tau peste un pedofil plictisit de viata?

    viata ta depinde de multi oameni in ziua de azi. de ce sa ne oprim doar la controlorii de trafic? poate pentru ca este un job de nisha pe care putini il cunosc si de aici puterea de negociere a respectivilor? ce calitati deosebite au controlorii astia de trafic pe care tu, eu sau restul cititorilor acestui blog nu le au?

    RăspundețiȘtergere
  2. @pehash: au o raspundere pe care altii nu o au. soferul ala care ar da peste mine, m-ar ucide pe mine, o persoana, doua. intr-un avion cati oameni sunt? haide sa n-o luam asa. mie mi se pare ca oamenii astia fac un job foarte important, unde nu sunt permise deloc erorile. nu le minimaliza importanta si responsabilitatea. oricum, e opinia mea. prefer sa stiu ca aceasta categorie profesionala e ok. pentru ca vreau sa stiu ca atunci cand merg cu avionul, am toate sansele sa ajung intreaga la destinatie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt de acord cu dorinta de a avea oameni care stiu ce fac acolo. Totusi cred ca pentru nivelul salariului mediu in Romania este cam exagerat de mult.

    Sper comparatie articolele despre salariile in SUA si Europa:
    http://www.payscale.com/research/US/Job=Air_Traffic_Controller/Salary
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article6991798.ece

    In plus sunt de acord cu @pehash ca viata depinde de multi oameni. Pana la urma viata noastra depinde si de profesori, doctori, gunoieri, etc, etc. Nu cred ca argumentul are un job in care viata a multor oameni depind de ei e total valabil. Cred ca totusi mai multi oameni calatoresc cu trenuri, autobuze, microbuze, etc per zi in Romania.

    RăspundețiȘtergere
  4. in primul rand cred ca e o doza cam mare de subiectivitate in argumentatia ta. pentru ca tu zbori des cu avionul..

    in al doilea rand vorbesti in totala necunostinta de cauza din cate inteleg... 'oamenii astia fac un job foarte important'? pe ce scara de valori? insist, sunt multe persoane de care depind vietile altora si nu sunt nici pe departe asta bine platiti. platim oamenii pe astfel de criterii? pai atunci toti copiii ar trebui sa-si doreasca sa lucreze la centrala nucleara de la cernavoda, nu? ca deh, de munca alora depind vietile a milioane de oameni! ce salarii ar trebui sa aiba aia...

    daca arunci o privire pe statele de plata din occident o sa vezi ca nu exista nicaieri un raport atat de nesimtit intre venitul mediu national si venitul unei singure meserii. si sigur controlorii de trafic de pe heathrow sau o'hare au mai mult de tras ca sa mearga treaba...

    in final, la asta se rezuma problema pe care o dezbatem, daca un controlor de trafic este platit de 10 ori peste medie, ala face cat zece oameni? este o ipocrizie sa le comparam veniturile absolute cu londra sau chicago. daca nu le convine n-au decat sa plece. sunt convins ca se vor gasi destui tineri capabili sa le ia locul si sunt la fel de convins ca salariile mai mari din alte tari vor fi eclipsate de costurile si mai mari...

    RăspundețiȘtergere
  5. In primul rand nici un zbor nu e sigur si nimeni nu poate garanta asa ceva.
    "Siguranta" zborului e data de un lant intreg de verigi, incepand cu proiectarea (au fost catastrofe generate de defecte de proiectare, in parte si cea de la Balotesti), realizarea materialelor si componentelor ce compun o aeronava (cedarea de material e o cauza majora de catastrofa, mai ales la motoare), contructia aeronavelor. Cum in Romania nu se mai zboara cu aeronave de productie proprie (exceptand RomBAC-urile de la Romavia, asa ca Dumneavoastra ca jurnalist mai puteti experimenta asa ceva daca insotiti delegatii oficiale sau mergeti cu curse charter de la Romavia), problema proiectarii si constructiei nu se pune.
    Mai raman:
    - exploatarea / mentenanta (muncitorii care alimenteaza avioanele, le schimba cauciucurile si le fac lucrarile periodice de verificare trebuie platiti regeste? au fost multe catastrofe generate de greseli de exploatare)
    - planificarea zborurilor, serviciile meteo (zborul in conditii nefavorabile e responsabil pentru cam o treime din numarul de catastrofe); aceste activitati sunt de obicei realizate tot de salariatii serviciilor de control trafic dar in colaborare cu alte servicii civile si militare. De pilda o aeronava ucraineana ce facea cursa Tel-Aviv - Kiev a fost doborata de o racheta ucraineana pentru ca a existat o nesincronizare intre serviciile militare ucraineene si planificatorii de zbor iar aeronava a intrat intr-o zona interzisa pentru ca acolo se faceau exercitii de tragere.
    - exploatarea aeroportuara (cei care fac degivrarea cum trebuie platiti - vezi accidentul de la Verona din 1995 cu o aeronava AN 24 a Romavia)
    - pregatirea personalului - stiti ca instructori sunt de obicei piloti care nu mai pot sa zboare, de obicei pensionari, dar acestia nu mai pot cumula pensia cu salariul din cauza unor legi / ordonante date fara studiu de impact.
    - controlul traficului, la care va referiti Dumneavoastra.
    - controlul antitero; cum trebuie platit cei de la controlul antitero? regeste cumva?
    - nu in ultimul rand, pilotajul si activitatea echipajului de la bord; cum probabil ca stiti, guvernul a ales ca una din tintele invrajbirii populare tocmai personalul navigant.

    Dar sa depasim cadrul aeronautic: medicii trebuiesc platit mai prost pentru ca ei pot ucide doar la bucata?
    Dar personalul de la Cernavoda? Consecintele greselilor lor pot fi mult mai vaste decat ale controlorilor de trafic.
    Dar cei care proiecteaza, construiesc si exploateaza lucrari de risc fie industriale fie civile (cum ar fi ca podul de la Basarab sa pateasca ca cel de la Narrow Watters - daca ati auzit de asa ceva)?
    De unde pleaca aceasta falsa problema cu care se consuma atat de multa energie inutila?
    In loc sa isi asume clar faptul ca nu sunt bani si deci (cel putin temporar) trebuiesc reduse unele salarii, guvernul a ales calea demagogiei - vezi nimeni nu trebuie sa aiba salariu mai mare decat presedintele, salarii si pensii nesimtite, profesorii nu merita pentru ca nu se dau bani decat contra reforma, doctorii nu merita pentru ca 40% din diagnostice sunt gresite, pilotii nu merita, judecatorii nu merita, militarii nu merita, pensionarii nu merita, etc. Se alege pe rand cate o categorie profesionala sau sociala si ni se spune ca din cauza acestora nu sunt bani si solutia este sa punem criza in carca lor. Bine inteles ca marea masa, cei care nu fac parte din acea categorie va aproba cu entuziasm.

    EVZ nu face decat sa continue jocul acesta al puterii, leapsa cazand acum pe controlorii de trafic.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt de acord cu tine. Nu e acelasi lucru cand mergi cu masina, pentru ca in aceasta situatie exista sansa sa scapi. Insa la cea mai mica eroare a unui controlor de trafic nemultumit, e cumplit....catastrofa....

    RăspundețiȘtergere
  7. Pai ca sa va raspund in aceeasi moneda, cu impactul lucratorului asupra vietilor umane... Eu am petrecut mult timp in spitale, nu in avioane. Si eu as vrea ca cel care ma opereaza sa aiba un salariu multumitor. Stiti ce salarii au medicii, da? Nu mai zic c-as vrea ca anestezistu sa fie platit in uncii de aur... Numa ca de astia nu ii pasa nimanui, da-i incolo, cat de des ajungi la operatie?... mai des in avion.

    Faptul ca acei controlori de trafic fac un job de care depind vieti umane le da probabil dreptul la niste sporuri, dar unde e limita dintre ce se cuvine si nesimtire, in comparatia dintre salariul tau si al altuia cu responsabilitati similare? Atata vreme cat un doctor, care ma opereaza cand sunt inconstienta, deci care are o putere de viata si de moarte asupra mea, are un salariu de mizerie, imi pare oarecum deplasat sa sustinem salariile de 3-5 mii de euro ale controlorilor de trafic. Pentru ca viata nimanui nu depinde de un zbor (se pot anula toate zborurile de pe un aeroport intr-o zi si nu moare nimeni), dar viata multora depinde de cum taie un medic (daca da aiurea cu cutitul, mori pe masa si operatiile de obicei nu se amana asa usor ca zborurile cu avionu, ca mori daca le amani, unele sunt chiar facute in situatii de criza, ca atunci cand te-a calcat masina).

    Si atunci, eu as zice ca acest criteriu aplicat de dvs. pentru a justifica cererile controlorilor de trafic este mult prea subiectiv si supra-evaluat (overrated) pentru a putea fi aplicat la stabilirea unor grile de salarizare.

    RăspundețiȘtergere
  8. iar despre comentariul dvs. "soferul ala care ar da peste mine, m-ar ucide pe mine, o persoana, doua. intr-un avion cati oameni sunt?", sa inteleg ca pt. dvs. o viata de om este mai putin valoroasa decat doua sau zece sau o mie, doar din cauza ca acelea sunt mai multe?

    Gandind astfel, dvs. spuneti ca merita sa sacrifici un om daca sunt salvati astfel mai multi (de ex., mai bine platim medicii prost, ca ei omoara CATE UN OM, si controlorii de trafic mai bine, ca ei pot omori cate 100 de oameni). Deci, de exemplu, daca ar fi sa aveti de facut o alegere, sa sacrificati UN SINGUR nou-nascut pentru ca toate nefericirile si bolile sa dispara, ati face-o, in virtutea argumentului dvs. ca un numar mare de vieti este mai important decat o viata? Este un drum foarte periculos, pe marginea lui se afla si teroristii, si nazistii... poate va mai ganditi daca chiar credeti ca mai multe vieti sunt mai valoroase decat una singura, in virtutea cantitatii.

    (exemplul este din Fratii Karamazov)

    Orice viata este la fel de valoroasa ca orice numar de vieti. Poate va mai ganditi la asta.

    PS Va inteleg teama, pt. ca zburati des, dar tot cred ca noi decidem cine suntem, nu teama din noi.

    RăspundețiȘtergere
  9. @Some woman: orice viata este importanta, fie ea a unui om sau a unei alte vietati. nu ma intelegeti gresit. ceea ce vroiam sa spun e ca oamenii aia care lucreaza in aviatie trebuie sa simta ca sunt multumiti si se pot concentra la munca lor.
    DIN NEFERICIRE, TRAGEDIA DE IERI, A CAREI URMARE A FOST MOARTEA PRESEDINTELUI POLONEZ, MI-A CONFIRMAT CONVINGEREA ASTA.

    RăspundețiȘtergere
  10. In completare, un doctor, mi-l pot alege, un profesor bun, mi-l pot alege, astfel incat sa merg macar cu ideea ca nu mi se va intampla nimic. Pehash dai si niste exemple extreme.

    Repet, vreau sa urc in avion fara sa ma gandesc la tragedii precum cea de ieri si la imagini ca acelea. Da, e normal sa fiu subiectiva, pentru ca zbor mult, si tocmai de aceea prefer sa stiu ca cei mai buni, experimentati si multumiti oameni se ocupa de zborul ala in care sunt - fie ei piloti, personal tehnic, controlori de zbor.

    RăspundețiȘtergere