joi, 15 aprilie 2010

Autostrada, bat-o vina!

Televiziunile de stiri au tocat ieri subiectul autostrazii Comarnic-Brasov care... nu se mai face. Luni seara, presedintele Basescu incerca sa explice ca, in ciuda banilor nerambursabili de la UE pentru constructia de autostrazi, statul roman tot ajunge la o contributie de vreo 50% din costul ei, pentru ca banii pentru terenurile care trebuie cumparate de pe traseul autostrazilor nu sunt eligibili din fonduri UE si ei trebuie sa vina de la bugetul de stat. Si sunt bani pe care nu-i prea avem.

Apoi ieri am vazut si informatia referitoare la autostrada Comarnic-Brasov, care nu se mai construieste, pentru ca nu au fost gasiti banii necesari de catre consortiul care trebuia sa o faca.

Si i-a fugit gandul la autostrazile pe care le-am parcurs in Croatia, la tunelurile lungi de cate 5 km prin care am trecut, contra cost, fireste, si la faptul ca tara aia a trecut printr-un razboi in anii '90. Si m-am gandit la plecarile noastre in concediu cu masina, cand alocam o zi sa strabatem Romania si faceam halta de odihna la Deva, la mama mea, ca apoi sa strabatem doua sau trei tari intr-o zi, in Europa rutiera Occidentala care incepe de la Szeghed.

De fiecare data cand merg acasa ma intreaba bunica mea: Si, cand te mai vedem? Literalmente la Pasti si la Craciun. Intentionez sa imi iau permisul, sa ajung eu sa conduc pana la Deva, ca tot as face maximum 5 ore, fata de cele 7 sau 8 cu trenul, insa, in conditiile astea, solutia e sa imi mut familia in Bucuresti. Ca, in ritmul asta, daca astept pana se face autostrada spre vestul tarii, nu mi-as mai vedea familia in urmatorul deceniu. :)

De ce naiba e atat de greu sa avem si noi autostrazi?

6 comentarii:

  1. Pai noi aici in Romania avem prea multi vampiri (ce beau comisioane) la o singura vena (banii disponibili).

    Asta nu ar fi asa de grav, dar este si concurenta intre vampiri... toti vor acces unic la vena aia... sau o parte cat mai mare.

    RăspundețiȘtergere
  2. din pacate este clara vointa unor personaje cu influenta de a nu avea autostrazi...eu cred ca nu mai apucam autostrazi in romania in urmatorii 20 de ani..deja am ratat multe ocazii in sensul asta!

    RăspundețiȘtergere
  3. N-are nimeni 2 miliarde de euro in buzunar. Drumarii iau banii de la banci care acorda creditul daca considera ca e profitabil. Banca poate sa strambe din nas cand afla pentru ce sunt banii, ceea ce probabil s-a si intamplat. Din punct de vedere al utilizatorului final, al clientilor (noi) e intradevar greu de inteles de ce nu se fac. Nu contesc ca probabil sunt si alte interese la mijloc.

    RăspundețiȘtergere
  4. Chiar a avut cineva impresia ca vreo banca ar ingropa in Romania atatia bani timp de decenii?
    Ma intreb cata lume stie ca imprumutul luat pentru reparatiile autostrazii Buc-Pitesti a fost conditionat de instalarea statiilor de taxare la ambele capete. Nu le-am facut, deci contractul de finanatre nu a fost derulat conform acordului. Asa ca platim penalizari. Nu-s mari, dar e interesant cat de departe merge statul roman (nu mai e o chestiune de partid, au trecut cateva guvernari de atunci) cu magariile astea.

    RăspundețiȘtergere
  5. Pai nu spunea paraca ambasadorul american Taubmann ca trebuie doar vointa politica pentru a avea autostrazi? L-au ciuruit toti politicienii romani atunci si daca nu ma insel cam tot in perioada aia sau mai devreme inclusiv presedintele si-a dat in stamba zicand ca autostrazile nu sunt o prioritate pt Romania. Pai, indiferent cat o sa-l infieram pe TB pentru cele zise, putem vedea de ani buni ca are dreptate. Autostrazile nu sunt o prioritate pentru Romania. Cel putin pentru politicienii romani.
    Partea aiurea este ca aproape toata industria adusa de straini in Romania se cam invarte in jurul camionului care ar avea nevoie de .....autostrazi!Oricine lucreaza la o multinationala stie foarte bine de hei-rup-urile care se fac diminetile la sfarsit de saptamana pentru a termina productia pana la 12.00 ca sa onoreze comanda clientilor.
    Din pacate se vede cat de scurta este vederea politicienilor in problema asta. 2 miliarde investite intr-o autostrada care "ar aduce la zi" o zona defavorizata ar produce investitii serioase in alte fabrici deoarece zona ar deveni atractiva pentru investitori si pentru cei care a nevoie de o fabrica ieftina dar care nu este in China.
    Aceeasi autostrada care ar trece printr-o zona enclavizata ar avea efecte benefice deoarece ar reduce tensiunile din zona respectiva si ar mari posibilitatile de schimburi comerciale si nu numai.
    Dar....utostrazile nu sunt o prioritate pentru Romania. Cel putin asa cred unii chiar daca realitatea din alte tari ii contrazic.
    China, de exemplu, a investit in pasul urmator si anume MAGLEV. Este de rasul curcilor, dar singurul tren Siemens pe perna magnetica care produce bani este nu in Germania ci in China in Shanghai.
    Efectul aparitiei Maglevului a fost atat de mare si de benefic incat chinezii au inceput un plan de investitii masiv care vizeaza unirea Shanghaiului de Pekin(Beijing) si continuarea liniei Maglev pana in Shenzhen (SE Chinei, vis-a-vis de Hong Kong).
    Efectele benefice ale Maglev au fost:
    - reducerea muncitorilor care stateau ilegal in Shanghai (or fi ei chinezi dar nu se primeste asa de usor rezidenta intr-un oras in China);
    - disponibilitatea firmelor de a angaja muncitori care au domicilii la 160 de km de Shanghai si fara sa-si puna problema de transport pt acestia. In 30 de minute acestia ajung in Shanghai.
    - stoparea parasirii oraselor si satelor mici de catre populatia care pleca in Shanghai la lucru.

    RăspundețiȘtergere
  6. Menaru ...tu traiesti in Romania ? Tu este cea care ai pus botul si la proiectele lui Videanu ? ..pai cum ramane cu Nabucco ? ...acum nea Videanu s-a dat cu giorgienii ? ... o sa mai ramina sa faca companie cu extraterestrii...Never ever cit vei mai trai nu o sa vezi autostrazi in Romania ...believe me darling !!! si nu-i problema de bani....

    RăspundețiȘtergere