Cresterea taxelor este un subiect politic sensibil in Europa, asa ca varianta a doua in reducerea deficitului bugetar este de preferat. Oricum, nivelul este mare, insa toata lumea se fereste sa spuna daca procentul stabilit - de 25% privind salariile din sectorul public - este unul maximal, avandu-se in vedere ca pachetul de masuri stabilite saptamana trecuta trebuie sa treaca prin Parlament si probabil va suferi ceva modificari.
"Masurile luate au fost necesare, dificile, dar necesare, insa va urma dezbaterea politica si noi vom analiza rezultatul acesteia, cum vor arata masurile dupa dezbaterea din Parlament", mi-a spus purtatorul de cuvant al lui Olli Rehn, comisarul pentru afaceri economice si monetare. "Tocmai de aceea Comisia nu elibereaza banii pana nu vede aplicarea masurilor, pentru ca vrem ca ele sa fie luate, nu vrem doar planuri si declaratii", a spus acesta la o zi dupa ce ministrii de finante ai zonei euro tocmai decisesera pachetul de salvare a Greciei.
Ce urmeaza in viitor?
Viitorul va fi mai dur, asta e sigur, dupa ce au vazut ce se poate intampla cu un stat din zona euro. Miercuri vor fi anuntate niste masuri care presupun un control mai riguros asupra finantelor statelor membre, pentru a nu mai aparea surprize. Inventariate, ele arata cam asa:
- In primul rand si de interes pentru Romania este conditionarea fondurilor europene de tinerea sub control a deficitului si de indeplinirea reformelor structurale. Am cerut amanunte cum se va face asta, cand se a lua decizia asta, in functie de ce nivel al deficitului, pentru cat timp si cum se stabileste in ce procente vor fi reduse, n-am primit lamuriri. Se pare ca ele nu vor fi date in totalitate nici maine, cand va fi facut anuntul oficial. Ideea e ca probabil se va hotari si din mers, cand vor trebui aplicate. Masura porneste de la exemplul Greciei si de la ideea ca s-au bagat o multime de bani nerambursabili pentru ca aceasta tara sa faca reformele structurale necesare, iar ele nu au fost facute. Asa ca nu este obligat contribuabilul european sa alimenteze o gaura neagra, daca rezultatul nu se vede. Contraargumentul e urmatorul: ma intreb cum sa faca o tara precum Romania reformele strucutrale necesare daca nu primeste acesti bani nerambursabili. Raspunsul e simplu: amenintarea cu taierea fondurilor vor mobiliza mai bine aceste tari membre si vor face cu banii ceea ce trebuie. In plus, exista strategia Europa 2020 care isi si indica liniile pe care trebuie sa mergi. Daca nu indeplinesti obiectivele acestei strategii ti se vor taia din fonduri. Probabil ca vor fi evaluari de etapa. Deocamdata situatia nu este foarte clara - sper ca miercuri sa se mai clarifice, desi am vorbit cu oameni din cabinetul lui Olli Rehn si sustin ca nu au conturata atat de in detaliu ideea - insa este clar ca vad aceasta masura ca pe un element de presiune necesar, in lipsa altuia. Cuvantul pe care il aud de doua zile incoace la seminarul despre euro si economia UE este competitivitate - nu exista o alta solutie decat cresterea competitivitatii.
- O alta masura este aceea ca la nivel european sa fie analizate bugetele pe care tarile membre vor sa le adopte. In primavara fiecarui an, cand ar trebui sa existe drafturi de bugete ale statelor membre, ele sa fie discutate cu Comisia si in Ecofin, iar daca nu e un buget credibil sa se lucreze pe el. E vorba despre ex-ante screenings, adica analize ale bugetelor pe care guvernele sa le discute la nivel european inainte de a le definitiva si supune aprobarii parlamentelor nationale.
- In afara de deficitul bugetar si a datoriei externe a unei tari in Comisie si consiliu va exista o mai mare atentie in ceea ce priveste consilidaera fiscala din statele membre, vor fi analizate si politicile privind munca, angajarea, flexibilitatea pietei muncii, sistemul de pensii, competitivitatea, etc. Dupa cum se stie, potrivit ultimelor date, Romania si Bulgaria sunt pe ultimelemlocuri in UE privind competitivitatea.
- In ceea ce priveste aderarea la zona euro, cei din Comisie spun deocamdata ca, pentru ei, regulile nu se schimba - adica criteriile de la Maastricht -, intrucat nu e nimic in neregula cu ele, ci cu aplicarea lor. Totusi, exista discutii privind introducerea sau analizarea unor noi criterii cand analizezi tarile aspirante la zona euro.
- Crearea unui mecanism de management al crizei. De fapt probabil ca procesul a inceput duminica, atunci cand s-au stabilit cele doua instrumente: European Stabilisation Mechanism - sub articolul 122 din Tratate, care exista deci, dar mai mult pentru tarile din afara zonei euro, Romania a primit imprumutul de la Comisie prin acest mecanism - si Special Purpose Vehicle - acel fond de 440 de miliarde de euro, nivelul pana la care se pot face imprumuturi sustenabil de tarile din zona euro, bani alocati guvernelor care au nevoie prin negocieri bilaterale. Intrebat care e diferenta intre acest instrument si un Fond Monetar European - idee despre care se vorbeste de cateva luni - un oficial european a spus ca nu necesita o modificare de tratate, cum ar necesita existenta unui Fond Monetar European. "Pana la urma, nu conteaza cum e numit, conteaza sa existe", a fost concluzia.
- Se lucreaza deja la sporirea atributiilor Eurostat - propunerea Comisiei a fost facuta, e in Consiliu, adica la statele membre - in ideea ca Eurostat sa poata verifica datele care stau la baza statisticilor transmise de statele membre atunci cand au rezerve asupra acestora, cum a fost in cazul Greciei.
Inca o mostra de agitprop pedelist. Bine tanti, dar de ce trebuie oamenii obisnuiti sa acopere gaurile la buget create de clica Basescu-Udrea-Berceanu-Videanu? De ce sa sacrificam educatia si sanatatea (cu consecinte grave pe termen mediu si lung) si categoria sociala cea mai defavorizata (pensionarii) pt a-i baga bani in buzunar lui madam Udrea?
RăspundețiȘtergereDezmatul cheltuielilor bugetare nu are nici o legaura cu salariile (si asa mult prea mici, mai ales in domeniile care chiar conteaza) ci cu achizitiile publice, contractele cu statul etc, unde se pierd sume colosale. Daca s-ar desfiinta ministere complet inutile gen Turism sau Tineret, daca s-ar reduce numarul de agentii care nu fac nimic, daca s-ar face curatenie in achizitiile publice, daca s-ar taia din salariile total nesimtite din Justitie si SRI, daca s-ar lua niste masuri eficiente pt combaterea evaziunii fiscale, si daca statul nu ar mai finanta BOR, atunci nu ar mai fi nevoie de nici o masura de austeritate. Am putea chiar sa micsoram cota unica, si sa marim considerabil salariile bugetarilor.
Numai ca pt interlopii de la putere e mult mai usor pur si simplu sa jecmaneasca oamenii obisnuiti. Cred ca avem cel mai iresponsabil, corupt si antisocial guvern din istoria Romaniei.
@Traian Boc: ce nu ai inteles, ma intreb. nu e o pledoarie impotriva cheltuielilor bugetare, dimpotriva. mai mult, nu e o pledoarie, e o relatare a unor opinii ale unor economisti, oficiali din DG afaceri economice si monetare privind masurile anuntate de Romania. o opinie personala: sunt convinsa ca si sectorul public trebuie sa simta criza, pentru ca impresia mea e ca sectorul privat a simtit-o din plin. nu putem doar o parte dintre noi face eforturi sa trecem peste ea, nu putem doar cei din sectorul privat sa mai suportam un sistem public ineficient, corupt, umflat.
RăspundețiȘtergereCe ma bucura este ca domnii capsunari si doamnele capsunare care au votat cu Basescu din diaspora vor fi nevoiti(te) sa plateasca cei 15% la suta ciorditi din pensia celor ramasi acasa. Cool
RăspundețiȘtergereLasa ca rezolva ECOSOC-ul :)
RăspundețiȘtergereTara asta nu se prea poate ridica din marasma balcanica in care e inglodata. Urmatorul pas e ala in care vom ajunge sa credem ca democratic nu se poate face nici o schimbare in bine si o sa alunecam spre dictatura. Si o luam de la capat...
Masura asta ar fi un mare pas inainte, insa o sa fie foarte greu de implementat.
Dumneata esti ziarista sau barfitoare? E al n-lea articol in care pur si simplu descrii niste discutii cu niste persoane pe care le-ai intalinit pe la Bruxelles sau aiurea (or fi fost portarii de la intrare.. spune-ne macar numele acelor persoane). Fa macar niste comentarii (dar nu te ajuta probabil studiile) despre efectele asupra suverantitatii unei tari masura aberanta ca bugete NATIONALE sa fie avizate sau aprobate de nu stiu ce organism european..
RăspundețiȘtergereNu as crede ceea ce spuneti. Am vorbit si eu cu doi oficiali de la DG si mi-au spus ca e doar "fum", hei rupism in romana. Romania intotdeauna se bate in piept ca face si nu face. In plus din punctul lor de vedere scaderea consumului si scaderea impozitelor catre stat agraveaza situatia.
RăspundețiȘtergerePS. Daca oficialii economisti de la Bruxelles ar sustine ce spuneti dvs ar fi facut in plina criza public ca intreaga birocratie UE trebuie sa slabeasca.
ovidelul:
RăspundețiȘtergereo citesc pe madam blajan/menaru din cand in cand pe stiri de la bruxel. intamplarea face ca trebuie sa ma ocup si eu de treaba asta cu ue, dar din tara. trebuie sa spun ca, fara a-i acorda calitati de guru acestei dne/dre, spune niste chestii interesante, iar spre deosebire de cvasi-majoritatea celor care scriu despre extern, chiar pare sa cunoasca subiectul.
nu spun ca are sau nu simpatii politice, spun doar ca nu trebuie sa improscam pe toti care spun chestii care nu ne plac, iar daca avem un specialist, poate ar trebui sa avem grija de el, nu sa-i dam in cap.
ps. sa stii anne-marie, ca se face o evaziune in sectorul privat, de idee nu ai. dar asta e o alta discutie
Madame $Menaru' am si yo o intriebare ca hala' proshtu. Da' matale ca si un ziarist ce su(i)nteti din ce cadegorie faceti parte? Imbuibatii de la putere? Imbuibatii din popozitie cae latrarara la comanda? sau noi asthailalti. Mata' sti mai bine ca mine ca adivaru' poa'sa aiba mai multe fetze, depinde cum il arati si in ce context. Sa-ti doresc eu tie ce NI se intampla mie?........
RăspundețiȘtergereDomnule Traian+Boc,
RăspundețiȘtergereDezmatul despre care indreptatit vorbiti nu a inceput cu guvernul actual. Cea mai mare parte s-a petrecut inainte ca acest guvern sa intre in paine - asta nu e o scuza pentru faptul ca nu s-au luat pana acum masuri eficiente de reducere. Nu e o scuza nici pentru faptul ca partidul de guvernamant repeta comportamentul fostelor partide aflate la putere in ceea ce priveste politica de angajari pe baza de pile, clan, etc.
Sistemul "jigneste ca sa nu trebuiasca sa sustii o discutie argumentata" pe care il practicati nu duce nicaieri.
Orice dezbatere trebuie sa inceapa de la datele statistice. Daca le veti consulta si analiza cu luciditate sunt convins ca veti avea surprize.
Dna Blajan nu face decat sa ne informeze despre opinii ale oficialilor Europeni, nu comenteaza nimic: de unde vehementa criticii Dvs vis-a-vis de ea?
@Anonim 20.46: lucrurile aici functioneaza astfel: oamenii nu vor sa fie citati, epntru ca exista niste reguli clare cine are voie sa vorbeasca on the record si sa fie citat si cine nu. iar daca ti se vorbeste on the record, nu afli nimic, pentru ca oamenii sunt precauti. particip la un seminar in care sunt vorbitori oameni din cabinetul comisarului, iar ideea e exact asta: ne spun lucruri, fara sa avem voie sa ii citam cu numele si prenumele. daca tu consideri ca e barfa, "schimba canalul". :) iar analiza se face pe niste masuri anuntate oficial. prin urmare, astazi anunta Comisia oficial masurile despre care am vorbit, o parte dintre ele, asa ca analiza si cometnariile urmeaza pe varianta oficiala.
RăspundețiȘtergereBuna ziua!
RăspundețiȘtergereProbabil ca nu ati incercat niciodata sa traiti dintr-o pensie de 600lei, 2 persoane (sotia casnica) si dupa o munca si o cotizatie de 40 de ani!
Intretinerea pentru o garsoniera pe timp de iarna(4-5 luni din an) este acum de aproximativ 300roni;energia lectrica 30-50 de roni;un telefon - care nu este un lux ci o necesitate-37 de roni. Puteti manca decent din 200roni 2 persoane cand un litru de lapte costa 3,o roni si o paine 1.0 roni, cand un kg de ceapa/morcov/telina costa 3,0 roni?
De medicamente nici nu se poate vorbii!
Noi pensionarii am facut patrimoniul distrus de guvernarile celor 20 de ani de "democratie". Noi am strans cureau si in comunism!
Unde este raspunderea celor care au gestionat fraufulos fondurile de pensii(fond care a alimentat multi ani bugetul de stat)!?
@Anonim 12.16: e adevarat, eu nu am trait din banii pe care ii spuneti, insa am o mama si o bunica pensionare care evident, ca orice pensionar, au nevoie de ajutorul meu. pensionarii sunt cei mai afectati, din punctul meu de vedere, de aceste masuri, insa situatia lor a fost grea si pana acum. si oricum se bazeaza pe sprijinul copiilor, nepotilor.
RăspundețiȘtergereBine, UE doreste sa salveze situatia din Romania pentru a nu se extinde pandemia. Just. Comisia europeana nu este interesata de costuri. Asa ca nu acolo trebuie facuta evaluarea. Cel putin, cea de acolo este subiectiva, fiindca tin de anumite interese zonale. Evaluarea autentica trebuie facuta pe plan intern. Cine, de ce si cum? Sunt trei intrebari care trebuie sa identifica cauza. Or, tocmai aceasta se evita. De ce? Fiindca trebuie salvata o anumita culoare politica. Care, oricum este compromisa....
RăspundețiȘtergere@Menaru
RăspundețiȘtergereAi scris ca Romania a primit banii din pachetul de asistenta internationala pe baza a ceea ce s-a decis recent (poate nu stii, dar decizia s-a luat de catre liderii din zona euro vineri, iar duminica in ECOFIN-ul extraordinar s-au decis sumele) ceea ce este fals.
Pachetul de 500 de miliarde (zona euro plus credite de la CE, garantate de statele membre), plus o partciparea de 250 mld de la FMI, se refera EXCLUSIV la tarile din zona euro. Romania NU este in zona euro. Mai citeste
@Anonim 18.22: Vorbesc despre balance of payment facility, care a fost suplimentat cu 60 de miliarde de euro. este facilitatea prin care s-a facut imprumutul Romaniei - adica Comisia ia bani din piata si apoi ii da tarii imprumutate - si ea exista. a fost aplicata in cazul Romaniei si, in general, in cazul unor tari din afara zonei euro care au avut nevoie de asistenta. numai ca suplimentarea cu cele 60 de miliarde s-a facut ca el sa serveasca, la nevoie, si tarilor din zona euro. deci am citit foarte bine. de unde vin cei 500 de miliarde? din alea 60 suplimentate in aceasta facilitate, plus cele 440 de miliarde prin Special Purpose Vehicle. (te las pe tine sa faci nefericita traducere din engleza)
RăspundețiȘtergere@Menaru
RăspundețiȘtergereNu ai inteles nimic. Romania, Ungaria si Letonia au primit asistenta din cele 50 de miliarde care erau disponibile pentru echilibrarea balantei de plati pentru tari din afara zonei euro.
Pe acelasi sistem (ajutor coordonat de la UE si FMI, in proportie de 2 parti UE/1 parte FMI), liderii din zona euro au decis sa CREEZE un alt fond (facility aia de zici tu), de 60 de miliarde de euro, pentru tarile din euro. Dar nu amesteca 50 miliarde cu cele 60, pentru ca atunci, adaugand 440 mld (`vehicle` ala), iti da 550 mld, nu 500. E simplu, nu?
Adica Romania nu a primit asistenta dintr-un fond care este pentru statele din zona euro (sunt 16 state, iar de la anul vor fi 17, intra si Estonia). E clar ptr toata lumea, mai putin ptr tine, nu stiu de ce.
@Anonim 13.46: cred ca la tine e confuzia. nu cred, sunt convinsa. am verificat toate explicatiile primite pe acel pachet, si in ultimele 3 zile numai despre asta am vorbit la Bruxelles, si sunt absolut sigura pe ceea ce spun. inainte, de cele 50 de miliarde au avut nevoie doar state din afara zonei euro, dar ele erau disponibile pentru toate statele membre, UE 27, in baza articolului 122 din Tratate. in contextul cu Grecia, la acei bani au fost adaugati 60 de miliarde si nimeni nu baga in calcul cele 50 din care s-au luat, fireste bani. se vorbeste despre 500 de miliarde aprobate DUMINICA: 60+440. sunt foarte sigura pe ceea ce am inteles. mai informeaza-te.
RăspundețiȘtergere@Menaru
RăspundețiȘtergereEsti intr-o mare eroare, mai citeste. Romania, Ungaria si Letonia nu au primit bani din astia 500 de miliarde (60 plus 440). Punct
De pe site-ul Consiliului:
RăspundețiȘtergereMecanismul european de stabilizare a fost adoptat
La 9 mai, miniștrii de finanțe ai UE au adoptat un regulament de instituire a unui mecanism european de stabilizare financiară cu un volum total de până la 500 miliarde EUR. Mecanismul face parte dintr-un pachet cuprinzător de măsuri care urmăresc redresarea situației financiare în Europa.
În conformitate cu regulamentul, statele membre care se află în dificultate din cauza unor circumstanțe excepționale, pe care nu le pot controla, pot cere asistență financiară prin intermediul mecanismului. Respectivele circumstanțe ar putea fi reprezentate de o deteriorare gravă a mediului internațional economic și financiar. Mecanismul ar trebui să permită Uniunii să răspundă în mod coordonat, rapid și eficace. Activarea acestuia se va face sub rezerva unei condiționalități ferme pentru a garanta sustenabilitatea finanțelor publice din statul membru beneficiar și pentru a-i permite să își recâștige capacitatea de autofinanțare pe piețele financiare. Împrumuturile vor fi gestionate de Banca Centrală Europeană.
Mecanismul prevede un pachet de împrumuturi de până la 60 de miliarde EUR. În plus, statele membre din zona euro sunt pregătite să suplimenteze aceste resurse prin intermediul unui „vehicul cu destinație specială” în valoare de până la 440 miliarde EUR. Acest instrument este garantat proporțional de statele membre participante în mod coordonat. Acesta va expira după trei ani. Fondul Monetar Internațional (FMI) vas participa la acest acord de finanțare și se preconizează că va furniza cel puțin jumătate din contribuția UE.
În același timp, UE va iniția urgent lucrări privind reformele necesare pentru completarea cadrului existent în vederea asigurării sustenabilității fiscale în zona euro. Miniștrii au subliniat importanța consolidării disciplinei fiscale și a instituirii unui cadru permanent de soluționare a crizelor. În plus, aceștia au subliniat necesitatea de a înregistra progrese rapide în ceea ce privește reglementarea și supravegherea piețelor financiare. Între posibilele inițiative explorate s-au numărat o taxă pentru stabilitate, care ar angaja sectorul financiar să suporte partea corespunzătoare a sarcinii în cazul unei crize și o taxă globală pe tranzacții.
@Anonim 14.12: cine spune ca Romania a primit imprumutul din cei 500 de miliarde decisi duminica? cred ca tu nu citesti cu atentie. duminica a fost dat numele acestui mecanism/fond care oricum exista deja si din care, oricum luasera bani Romania, Ungaria si Letonia - adica tari din afara zonei euro, in baza articolului 122 - si a fost suplimentat cu 60 de miliarde. tu esti intr-o mare eroare si citesti doar ce vrei tu. nimeni - cu atat mai putin eu - nu zice ca din cele 500 de miliarde a luat Romania banii. iti recomand, din nou, sa citesti cu atentie si pun aici punct explicatiilor si dialogului nostru. informatia mea este corecta, tu o citesti gresit.
RăspundețiȘtergere@Menaru
RăspundețiȘtergereAdica mecanismul exista si s-au intalnit 27 de lideri numai ca sa ii dea un nume? Mai sa fie...
@Anonim 14.20: deja devii amuzant. adica nu pot sa cred decat ca faci misto, nu ca nu intelegi ce s-a intamplat. i-au dat un nume, l-au suplimentat si au discutat celelalte masuri si celelalte 440 de miliarde. si au dat un puternic semnal politici ca nicio tara euro nu va fi lasat sa falimenteze. dar stii taote astea, nu-i asa? daca nu stii, nu-i nimic, te infomrezi, daca nu intelegi, devine deja o problema. dar e problema ta.
RăspundețiȘtergere@Menaru
RăspundețiȘtergereEsti cam portocalie matale, parerea mea!!!