marți, 30 iunie 2009

Jurnal de Elvetia: Joaca de-a atacul nuclear (V)

Max Schmid (foto dreapta) este unul dintre jurnalistii elvetieni pe care i-am cunoscut in vizita mea si este un interlocutor extrem de placut. A vizitat Romania de vreo cateva ori, a fost corespondent in Rusia, ca sa va zic doar cate putin despre el.

Max ne-a povestit o intamplare care acum pare foarte haioasa, desi cumva absurda. Cand eram prin Sargans, ne-a vorbit despre faptul ca in urma cu ceva ani buni aici erau mari fortificatii ale armatei helvete, construite in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Chiar daca Elvetia este tara neutra, in anii '40, generalul Henri Guisan a dezvaluit un plan conforma caruia se stabilea ca, in cazul unui atac asupra elvetiei, aceasta sa isi apere doar teritoriile din Alpii inalti, inclusiv drumurile transalpine si legaturile feroviare.

Asa ca au fost investite milioane de franci elvetieni in construirea unor fortificatii in munti, care sunt astazi partila folosite de armata. cele mai importante fortificatii se gasesc in Sargans, St. Moritz si in regiunea Gotthard.

Si cum tot am trecut pe langa baza militara din Sargans, Max ne-a povestit ca in perioada razboiului rece era intr-un grup de jurnalisti care lucra cu armata, intr-unul din bunkerele din munti. Si ce credeti ca faceau? Simulat un atac nuclear, conditii in care toata populatia s-ar fi aflat adapostita in tunelele din munte. Iar el lucra, impreuna cu alti doi colegi, la o emisiune pentru copii care ar fi trebuit difuzata in cazul unui atac nuclear.

"In timp ce inregistram emisiunea, ne-am amuzat pe cinste, incercand sa ne imaginam situatia unui atac nuclear. Insa seful nostru, un tip de la armat, ne-a prins si ne-a atras ca nu e nimic de gluma", isi aminteste Max.

Evident ca pe noi ne-a amuzat teribil cum se gandeau elvetienii sa aiba emisiuni si le inregistrau, chiar si emisiuni pentru copii, in conditiile in care Elvetia era sub un atac nuclear in timpul razboiului rece.

Slovenul Zoran, tipul acela amuzant despre care v-am mai povestit, a comentat ca si noi, est-europenii, ne asteptam sa fim atacati, in timpul razboiului rece. De armata elvetiana!!!! :))) Ne-au tot povestit elvetienii cum vor sa faca referendum pentru achizitionarea unui avion de vanatoare, asa, ca sa aiba si ei doua, parca. Si ca au fost vreo trei referendumuri chiar pentru desfiintarea armatei elvetiene.

Am vazut si noi niste soldati, prin baza militara in care se afla avionul Solar Impulse, plimbandu-se pe biciclete si ne-am amuzat de armata lor profesionista. De fapt, ei ne-au incurajat sa facem misto de armata lor, armata unui stat neutru, subliniez.

2 comentarii:

  1. Buna,
    Eu traiesc in Elvetia si ii vad destul de des pe soldatii lor. Nu sunt putini. Sper ca nu ma insel, dar din cate imi amintesc am citit odata ca Elvetia are cea mai numeroasa armata din Europa. Nu sunt sigur de informatia asta, insa stiu sigur ca aici armata e obligatorie, de amatori, insa obligatorie.
    Cat despre numarul de avioane, au mai multe de doua. Din ce citeam prin presa, e un program de innoire ca sa cumpere vreo 5 avioane. Spre exemplu, Romania are vreo 20 de avioane in stare de lupta.

    Cu bine,
    Marius

    RăspundețiȘtergere
  2. In Schaffhausen exista de asemenea un adapost anti-atomic (fiecare capitala de kanton are cel putin unul). Dar pe asta l-au transformat in discoteca house, daca treci sambata pe deasupra simti muzica mai ceva decat Michael... :))

    In schimb, am vazut si eu o gramada de soldati, chiar si tancuri transportate cu trenul, vehicule militare, destul de multi oameni in uniforma militara. Nu sunt chiar asa de nepasatori fata de necesitatea acestei institutii, cu toata neutralitatea lor... ;-)

    RăspundețiȘtergere