luni, 29 martie 2010

Marian Lupu, despre relatia cu Romania, scutul antiracheta, limba moldoveneasca si dorinta de a fi presedinte

Am publicat pe HotNews.ro, aici, interviul facut la Chisinau cu liderul Partidului Democrat din Moldova, Marian Lupu.

Foarte abil, fostul membru al Partidului Comunist, care s-a rupt anul trecut pentru a ocupa segmentul de centru-stanga gol pe scena politica moldoveneasca, a raspuns unor chestiuni mai controversate legate de Romania si a explicat declaratii pe care le-a facut privitor la limba moldoveneasca, la faptul ca Romania nu poate fi un avocat bun in UE pentru Moldova pentru ca are ea insasi probleme sau la amplasarea interceptorilor teresti in Romania.

Pana la urma, in privinta scutului antiracheta, am recunoscut, cu jumatate de gura, ca lipsa de informatii despre care pretinde ca exista la Chisinau - mi-e greu sa cred asta, itnrucat adjunctul ministrului sa externe, Andrei Popov, a primit explicatii despre scut direct de la Bogdan Aurescu - s-ar putea datora unei deficiente de comunicare interna, dinspre MAE moldovean sspre oamenii politici.

Impresia pe care mi-a facut-o Lupu a fost una extrem de puternica. Am vazut deja din comentariile de pe HotNews.ro la interviu ca e un politician antipatizat la noi, insa ca interlocutor mi-a facut cea mai buna impresie si asta dovedeste abilitatea sa politica. O fi el un comunist mascat cu simaptii puternice pentru Moscova, dar stie foarte bine cum sa isi contruiasca o iamgine si cum sa faca impresie. Prin chestii minime, cum ar fi punctualitatea nemteasca. A fost singurul interlocutor pe care l-am avut la Chisinau care a respectat intocmai intalnirea, chiar daca prima discutie cu el a fost stabilita intr-o dimineata la ora 8. La 8 fara 5 minute a ajuns la sediul PDM, iar la ora 8 m-a invitat in birou.

O alta impresie buna mi-a facut limba pe care o vorbeste. O fi vorbind el moldoveneste, dar pentru mine vorbeste cea mai corecta limba romana. Fara accent, cu neologisme, o limba de politician. Inteleg ca este, de altfel, poliglot, ca vorbeste vreo patru limbi. Daca le vorbeste la fel de bine cum vorbeste romana...

Ca jurnalist poti avea simpatii, antipatii sau indiferenta fata de interlocutor, dar trebuie sa te documetnezi foarte bine inainte de discutie. Asa am facut cu toti cei pe care i-am intervievat la Chisinau, iar pentru Marian Lupu am notat si cautat toate declaratiile care au facut valuri. Am mers pregatita sa il prind, sa il bag in corzi, ceea ce s-a intamplat pe tema scutului antiracheta.

Pe de alta parte, mi-a castigat respectul pentru inteligenta lui cu faptul ca m-a prins. Cand l-am pus sa explice de ce a zis ca vorbeste limba romana, din punct de vedere stiintific, dar moldoveneaasca din punct de vedere politic, m-a prins cu garda jos cu inceputul raspunsului sau. "Credeti in Dumnezeu?", m-a intrebat.

In mod sigur a calculat ca va avea efectul asta. Am facut o pauza lunga, pentru ca - pe langa ca este o chestiune personala - la intrebarea asta nu pot spune scurt da sau nu. Cum voream cu o prietena, tot jurnalist, "m-a prins la faza asta".

Comunist si pro-rus sau anti-roman, cum vreti sa-l calificati (nu ma lansez intr-o astfel de discutie), Marian Lupu este un abil animal politic. Asta e impresia pe care mi-a lasat-o si nu sunt prea impresionabila. Am facut in cariera mea interviuri cu diferite personalitati, pentru a nu fi impresionabila. Insa Marian Lupu este foarte european in comportament si in discurs si este interlocutorul dorit de orice jurnalist, pentru ca isi asuma declaratii care sa dea titlul.

Pe de alta parte, in acest moment Lupu nu e nimic la Chisinau. Nu a devenit presedinte, fiind singurul care nu a luat partea leului dupa protocolul Aliantei pentru Integrare Europeana. Cred ca a avut drept tactica sa demonstreze ca PDM nu e un nou partid comunist si ca AIE si partenerii se pot baza pe cuvantul dat de el. Numai ca partenerii sai se tem de tradare si cand vorbesc despre ea, in mod cert se gandesc la Lupu.

Dar voi relua intr-o postare viitoare, foarte curand, impresiile pe care mi le-au facut liderii Aliantei cu care am vorbit la Chisinau. Dincolo de declaratiile lor in interviuri.

Un comentariu:

  1. Marian Lupu şi-a susţinut testul de politician în aprilie 2009, când a ales să fie de partea opresiunii şi dictaturii.

    din punctul meu de vedere, a picat acest test cu brio.

    nu voi uita asta niciodată.

    RăspundețiȘtergere