O stire care a fost oarecum ignorata de presa romana: luni s-a ajuns la un compromis intre Consiliu si Parlamentul European asupra mult-discutatului serviciu diplomatic european. Lady Ashton si echipa de negociere a PE au ajuns la o pozitie comuna la Madrid, un pas foarte important in crearea unei diplomatii europene unitare despre care s-a vorbit foarte mult in ultimele luni.
Acest serviciu este o noutate creata prin Tratatul de la Lisabona, iar la vremea cand Consiliul urma sa discute si sa ia un prim contact cu ideile statelor membre asupra acestui serviciu, am cerut Ministerului de Externe informatia privind pozitia oficiala a Romaniei. Aici am scris despre asta, insa o reiau:
Un serviciu diplomatic echilibrat geografic - este ideea Romaniei, tocmai pentru a optimiza sansele personalului romanesc
Romania s-a implicat activ in dezbaterea conceptuala din cadrul Consiliului privind structura si competentele acestui serviciu. In viziunea noastra, SEAE trebuie sa fie o structura sui generis, echidistanta fata de Comisia Europeana sau Secretariatul General al Consiliului, autonom din punct de vedere al bugetului si personalului.
Pentru Romania este importanta participarea de la inceput la procesul de coagulare a unei culturi politice si diplomatice europene, care va sta la baza Serviciului european extern. Scopul nostru este sa pregatim si sa trimitem inca din primele etape de constituire, la Bruxelles si in delegatiile UE, diplomati cat mai bine pregatiti, care sa contribuie la promovarea intereselor europene in relatia cu statele terte. De asemenea, urmarim si asigurarea unei echilibru geografic in reprezentarea statelor membre in acest Serviciu.
Stiu, din surse diplomatice, ca Romania tinteste o pozitie foarte puternica, aceea de sef al delegatiei din China, pentru care il propune pe actualul ambasador Viorel Isticioaia-Budura. CV-ul sau il puteti citi aici. Diplomatul roman este un sinolog renumit, vorbeste chineza si a scris carti despre civilizatia chineza. Este un foarte bun cunoscator al spatiului respectiv. Daca Romania ar reusi sa obtina acest post, ar fi o noua victorie dupa cel de comisar pentru agricultura. China este un actor important si de un interes enorm pentru UE, asa ca prezenta acolo a unui roman in calitate de reprezentant al UE este mai mult decat onoranta. Ramane insa de vazut care e concurenta si cum vor fi negocierile si rezultatul acestora.
Am citit in presa internationala despre compromisul la care s-a ajuns la Madrid. EUobserver, dar si Financial Times sunt doar doua publicatii care au abordat acest subiect, EUobserver fiind cel mai complet, dupa parerea mea. Iata care sunt principalele puncte ale compromisului.
- Serviciul va avea in jur de 8.000 de angajati si un buget propriu. Bugetul va fi supus controlului politic al Parlamentului. (O victorie a eurodeputatilor in dezbatere, in urma unei dispute foarte dure intre cele doua parti. Lady Ashton a vrut independenta totala asupra deciziei privind bugetul, in timp ce eurodeputatii vroiau ca bugetul sa fie decis de Comisie si, astfel, sa fie sub controlul parlamentar.) Bugetul operational al serviciului diplomatic european (External Action Service - EAS) - care include si 6 miliarde de euro pe an ajutor pentru dezvoltare - va fi sub jurisdictia Comisiei, iar bugetul administrativ separat, sustine FT citand surse apropiate negocierilor.
- Eurodeputatii vor fi informati in avans despre chestiunile de politica externa ale momentului, vor fi consultati inainte de inceperea oricarei misiuni a UE in tari terte si vor avea un cuvant de spus referitor la bugetul acestor misiuni. (O alta victorie a PE)
- In privinta personalului, doar 40% din el va fi constituit din diplomati delegati temporar din statele membre. Restul de 60% va fi personal angajat permanent. Personalul va proveni la inceput, in principal din Comisie, dar se asteapta ajungerea la un echilibru in favoarea statelor membre intrucat exista un numar limitat al personalului din Comisiei eligibil pentru aceste posturi. Procentul de 60% de personal permanent este o alta victorie a eurodeputatilor, care au vrut sa se asigure ca personalul il reprezinta mai degraba functionarii europeni decat diplomati ai statelor membre, un motiv in plus pentru ca ei sa fie loiali serviciului european, mai degraba decat statului din care provin. Mai mult, sefii delegatiilor UE - ambasadorii intr-un limbaj profan - trebuie sa fie audiati de Parlament inainte de trimiterea la post.
- Nu vor exista cote pentru statele membre - o decizie care defavorizeaza noile state membre.
- Planificarea strategica pe tari va fi facuta de Serviciul diplomatic, insa deciziile finanle privind asistenta externa acordata o va lua Comisia. Insa, sustine EUobserver, departamentele pe zone geografice nu vor fi duplicate in Comisie.
- Organizatoric, Lady Ashton va avea un adjunct, fie comisarul european relevant, fie ministrul de externe al tarii membre care detine presedintia priin rotatie a UE. Serviciul va avea un secretar general si doi adjuncti ai acestuia si un director general pentru buget si administratie.
Parlamentul European ar trebui sa voteze planul privind servicul diplomatic in iulie, iar la sfarsitul lui iulie deja trebuie sa apara anunturile pentru posturile ce trebuie ocupate. Potrivit EUobserver, posturile ar trebui ocupate pana in octombrie.
Imi imaginez ca sunt niste posturin ravnite in Bruxelles. Apropo de functionarii europeni, merita citit comentariul lui Charlemagne de pe blogul sau. Aici. Si o alta recomandare din The Telegraph.
sinolog
RăspundețiȘtergeresinolog, fireste. nu vedeam problema. :) typing mistake:)
RăspundețiȘtergereSa dea Dumnezeu sa castigam.
RăspundețiȘtergereAcuma sa asteptam sa vedem reactia Presedintelui Basescu pe cine va miza el si cum va reusi sa faca un loby mai bun pentru candidatul din tara noastra. Daca va merge pe acelasi principiu ca la Ciolos avem toate sansele.