joi, 30 aprilie 2009

Sunteti eurosceptici, euro-realisti sau euro-entuziasti?

E o intrebare care ma preocupa de ceva vreme, mai ales de cand am fost in Anglia. Paradoxal, intalnirile pe la think-tank-uri sau prin administratie pe care le-am avut intr-o perioada a programului meu acolo erau tot cu euro-entuziasti, intr-o tara considerata eurosceptica prin excelenta.

Acum citesc o carte interesanta, usoara, dar interesanta, foarte eurosceptica, probabil prima mea carte despre UE din biblioteca scrisa de niste eurosceptici. Se numeste "The Great European Rip-Off. Hot the Corrupt, Wasteful EU is Taking Control of Our Lives" si e scrisa de David Craig si Matthew Elliott. Are excese, fireste, dar multe argumente sunt sustinute cu informatii extrem de clare si la indemana si reale, incontestabile.

Ei bine, in tot acest context, am si eu o intrebare existentiala: sunt euro-entuziasta, eurosceptica sau euro-realista? Daca ar fi sa aleg impulsiv, as alege ultima varianta, dar trebuie sa marturisesc ca am traversat o perioada de euro-optimism, iar acum ma aflu intr-un balans intre euro-scepticism pe unele chestiuni legate de UE si euro-realism pe altele. Da, se intelege ca mi-am pierdut entuziasmul.... poate... pe alocuri... sau poate vad mult mai pregnant si partile rele ale UE... dar asta nu inseamna ca n-o sa merg sa votez la alegerile europene. Am o opinie pe care vreau sa mi-o exprim prin vot. Nu v-o zic!

Nu e un sondaj de opinie, dar m-ar interesa foarte mult voi cum va considerati? Si de ce? Euro-entuziasti... eurosceptici... euro-realisti sau... euro-indiferenti?:)

2 comentarii:

  1. Euro-indiferent. Si, sincer, incerc sa ma entuziasmez, dar pentru fiecare om politic care ma fac sa sper gasesc mereu alti cel putin 3 care sa ma faca sa ma indoiesc de viitor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca pot intelege obiectivul national caruia ii corespunde intrarea in NATO (si anume securitatea militara a tarii), nu reusesc sa identific nici un obiectiv national major a carui cale de realizare sa fie intrarea in UE.

    In alta ordine de idei, care ar fi beneficiile majore aduse Romaniei de intrarea in UE ?

    Poate:
    1/ Libera circulatie a fortei de munca - e un beneficiu pentru persoane si pentru tarile de destinatie, dar nu si pentru Romania ca stat (pe termen lung), atata timp cat Romania este sursa de migratie.

    2/ Atragerea investitorilor - datorita cresterii salariilor de dupa intrarea in UE, Romania din 2009 nu mai este foarte interesanta; cunosc din ce in ce mai multe exemple de companii straine intrate in Romania in ultimii ani si care incep sa se re-localizeze spre zone mai ieftine (in general, China).

    3/ Impunerea de catre UE a statului de drept - e o gluma buna (reactia UE fata de Moldova spune totul).

    Alte argumente pro-UE ? Ca anti-UE as mai avea: birocratia, formalismul extrem, coruptia (mult mai subtila decat la noi, dar din ce mai razbate din cand in cand la suprafata pare cam la fel de profunda), obsesia de control total al tuturor (firme sau indivizi), ... Ca sa nu mai amintesc de cedarea la schimb de catre Romania a unor domenii strategice.

    RăspundețiȘtergere