joi, 2 aprilie 2009

Summit G20 - Din culisele unui summit care-si propune sa salveze economia mondiala

Sunt la ExCel Centre in Londra, acolo unde se desfasoara summit-ul G20 si mi-am propus sa va povestesc cam ce se intampla in spatele a ceea ce vedeti la televizor sau cititi in ziare, lucrurile care nu apar in stiri. Lucruri din "bucataria interna", din sala de presa. Jurnalistii nu au acces la sesiunile plenare, se fac doar pool-ul de presa pentru fotoreporteri si cameramani, ca la orice mare summit.

  • Totul e organizat ca la carte si nu ai cum sa te ratacesti daca urmezi indicatiile din ghidul pentru jurnalisti. De la statia de tren politistii te indruma spre un cort alb, acolo unde arati confirmarea acreditarii si un act de identitate, dupa care esti transportat cu un autobuz spre ExCel. Si mergi o gramada, pe strazi pustii, treci de o serie de filtre de politie si in final ajungi la centrul de acreditare. Iti ridici legitimatia si din nou esti imbarcat intr-un autobuz, care te duce la centrul unde are loc efectiv conferinta.

  • Elicopterele survoleaza zona, iar manifestantii sunt departe de cladirea ExCel. Privind CNN sau BBC ai impresia ca sunt foarte aproape, insa ei sunt la o distanta considerabila de cladire, in spatele unor cordoane de politisti si ai unor garduri. Sunt vreo 300-400 de persoane foarte pasnice, iar revendicarile lor sunt mai degraba politice. Lipsesc anarhistii de ieri (miercuri) din City.

  • Centrul media este imens, ar trebui sa fie 1200 de locuri la mese, insa sunt mult mai multi jurnalisti. Eu n-am gasit loc la un astfel de post de lucru, asa ca am dat buzna peste niste mexicani si i-am rugat sa ma lase sa folosesc o priza pentru laptop. Am inceput sa le turui in engleza ce vroiam, prietenoasa, dup0a care unul imi raspunde in spaniola ca nu vorbeste engleza. Asa ca am folosit limba gimnastica si i-am aratat ca vreau sa folosesc o priza. Ne-am inteles perfect. Am devenit "compagnera" lor. Dar n-am gasit unul care sa imi vorbeasca in engleza. Sincer, nu ma asteptam la asta.


  • Jumatate din sala de presa este pentru jurnalistii din cele 20 de tari participante - au placute puse pe mese cu numele tarilor lor, cealalta jumatate, pentru restul lumii, dar e clar ca sunt peste 1200 de persoane.

  • Dupa ce m-am carat cu toate incarcatoarele, ca sa nu raman in pana de baterie la telefoane, constat ca e un rand de mese cu tot felul de charger-e, pentru Nokia, Sony Eriksson, iPhone, HTC. E pentru prima data cand vad la un astfel de eveniment chiar si incarcatoare de telefon puse la dispozitia jurnalistilor.

  • Mancare si bautura din plin, adica sandviciuri si salate, supe, chipsuri si sucuri, toate gratuit pentru presa. Si cafea.

  • Exista in sala de presa locul pentru stand-up pentru televiziuni. L-am prins pe Alistair Darling, ministrul de finante al Marii Britanii. El a intrat live si la Sky News, si la BBC, si la CNN. Evident cu aceeasi placa: "Trebuie sa ne asiguram ca deciziile luate astazi reflecta realitatile cu care ne confruntam. (...)Exista diferente intre statele participante, insa stim clar ca trebuie sa ajungem la o pozitie comuna. (...) Franta si Germania nu au pozitii chiar atat de diferite fata de restul privind stimulul financiar. Majoritatea statelor din G20 au pus in practica masuri privind stimulul financiar, asa ca nu exista mari diferente intre aceste doua tari si restul. Toti suntem hotarati sa sustinem relansarea economiei mondiale".

  • In sala de presa a venit si Bob Geldof, in calitate de activist. De obicei el si Bono sunt prezenti sunt prezenti in locuri in care se discuta economia mondiala, ca de exemplu la Davos, in fiecare an. Cand l-am vazut pe Geldof in sufletul meu a aparut speranta: poate e si Bono pe-aici. :D Ca fanatic fan (daca-mi permiteti pleonasmul, pentru accentuare) al trupei U2 si al lui Bono, normal ca mi-as dori sa il vad atat de aproape si sa ii pun intrebari. Deocamdata nimic, dar va tin la curent.

  • Am urmarit cand s-a facut poza de familie. Fetele - adica doamnele Merkel si de Kirchner (presedinta Argentinei) - erau foarte vorbarete, au vorbit aproape tot timpul si pana s-au adunat toti liderii pentru fotografie, si pe urma. Barroso si Sarkozy au avut si ei ceva de comentat, altfel Sarkozy avea o figura cam acrita si parea destul de necomunicativ. Nici macar cand Lula, presedintele brazilian, l-a luat prieteneste - poate prea prieteneste - de dupa umeri, la sfarsitul pozei de familie, n-a schitat niciun zambet. Toti liderii il asteptau pe Obama, ca momentul foto sa inceapa, iar presedintele american a aparut ca o felina. Brown a rasuflat usurat, cu o expresie pe figura care spunea "You've come!", iar Obama, inainte sa isi ocupe locul, i-a strans mana premierului canadian, Harper, de parca nu l-ar fi vazut de ceva vreme. Ceva insa n-a iesit bine la poza de familie, asa ca a fost nevoie de repetarea momentului.
  • In centrul de presa, pe plasme de mari dimensiuni sunt CNN, BBC World, Sky News. E oarecum amuzant pentru ca, daca vezi vreun oficial la cadru la o televiziune, alergi spre locul acela si gata, esti prezent la declaratii.
  • Spre dupa-amiaza sunt conferinte de presa, a lui Gordon Brown la 15.30 (ora Londrei) si la 16.00 a UE/Comisiei Europene.
  • Exista o zona speciala pentru audio-vizual, 150 de cabine de montaj pentru tv, 10 studiouri complet echipate de radio si 40 de posturi de montaj radio si sapte sali de conferinta de presa, cea mai mare de 800 de locuri. Va imaginati ca o sa fie plina la conferinta finala.

Va tin la curent cu ce se intampla pe-aici si voi posta si niste fotografii de la manifestatiile de ieri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu