In
toata aceasta nebunie politica, toti par sa fi ratat (ca atentie care i
se acorda) stirea zilei: banii europeni au incetat sa mai vina
in Romania! Va previn, va fi un text mai lung, dar comprehensiv, care
incearca sa explice de ce situatia este foarte dramatica.
Oameni
buni, ceea ce a anuntat astazi ministrul Leonard Orban este foarte
serios. Iar faptul ca premierul Victor Ponta nu a ramas in Parlament, ci
a mers la intalnirea grupului interministerial privind gestionarea
fondurilor europene, in dorinta de a evita, macar in al 12-lea cea,
pierderea de fonduri europene, este un semn ca situatia e serioasa. E
groasa rau, ca sa ma exprim mai putin academic. Am citit printre randuri
ce a zis ministrul Orban si coroborez cu informatii pe care le am eu,
ca sa conturez tabloul sumbru al fondurilor europene in Romania.
Iata
ce a spus ministrul (sper ca citatele sa fie cat mai exacte, luate din
transcriptul discursului ascultat la tv de stiri si de pe agentiile de
presa):
In
perioada 5-17 iulie, vor avea loc misiuni de audit pentru patru
programe operationale: PO regional, PO de Mediu, PO de Transport si PO
de Competitivitate. Va reamintesc ca in luna decembrie 2011 platile pe
aceste programe au fost reluate, in anumite conditii.
Asa
cum spune ministrul, in decembrie anul trecut, cand suspendarea celor
patru programe operationale (PO) a fost ridicata si s-au reluat platile,
ni s-au pus niste conditii pentru a evita corectii financiare si
suspendare de plati. Dupa ce masurile urmau sa fie indeplinite,
Autoritatea romana de Audit urma sa le evalueze, sa trimita raportul sau
Comisiei Europene, adica sa o informeze asupra indeplinirii masurilor
asumate. Iar acum CE vine sa faca propriul audit. Este ceea ce spune
Ministrul Orban mai jos:
In
momentul de fata facem evaluarea masurilor luate si modul in care
partea romana si-a indeplinit aceste angajamente, vom avea discutii
extinse cu Comisia Europeana si ulterior misiunilor de audit din 5-17
iulie se va lua o decizie la nivelul Comisiei Europene ce se va intampla
in continuare cu aceste programe operationale.
Va
reamintesc ca existau niste asa-numite corectii financiare preventive,
iar una dintre deciziile care urmeaza sa fie luate va fi legata de ce se
va intampla cu aceste corectii preventive, daca ele vor fi inlaturate
complet sau doar partial si ce se va intampla in continuare. Asteptam ca
un rezultat clar din partea Comisiei Europene sa apara in urmatoarele
saptamani.
Sa
nu uitam, pentru trei programe operationale corectiile financiare
preventive sunt de 20%, in cazul PO de transporturi, de crestere a
competitivitatii economice, iar in cadrul POR (dezvoltare regionala)
este de 10%. Adica din banii pe care trebuie sa ni-i dea Comisia,
cuantumul platilor, ea retine ca o garantie sumele aferente acestor
procente. Sunt niste bani pe care ii putem primi, dar in aceeasi masura
ii putem pierde daca Comisia considera ca nu ne-am indeplinit
obligatiile asumate pana in luna iunie a acestui an, asa cum a fost
intelegerea.
Care
au fost problemele semnalate de Comisia Europeana la aceste programe?
Ele au fost probleme legate de sistem, de sistemul de gestionare a
fondurilor europene in Romania, incepand cu autoritatile de management,
in cadrul carora trebuia sa aiba loc o segregare de functii si a caror
nota trebuia imbunatatita. Nota trebuie sa fie 1 sau 2, in timp ce
AM-urile noastre au primit nota 3. In plus, erau probleme care tineau de
cadrul legislativ, de modul in care este monitorizat procesul de
achizitii publice in Romania (si aici nu vorbim doar despre banii
europeni, Comisia a cerut o serie de masuri privind intregul proces de
achizitii publice, fie ei bani de la bugetul roman sau de la cel a UE)
si, nu in ultimul rand, modul in care se aplica si opereaza corectii
financiare.
O
mare probloema a fost aceea a achizitiilor publice - iar misiunile de
audit vor viza acum si ANRMAP - si pincipalele observatii ale Comisiei
se referau la faptul ca fie nu erau respectate procedurile, nu era
respectata legislatia europeana (in momentul de fata legislatia
romaneasca este deplin compatibila cu cea a Uniunii Europene, cu
implementarea erau probleme), ca de multe ori procedurile erau scurtate -
de exemplu publicarea anuntului se facea intr-un termen mai redus decat
permitea procedura normala, pentru a orienta atribuirea. De multe ori
caietele de sarcini erau organizate de asa maniera incat erau orientate
catre o firma sau alta si elementele privind conflictul de interese si
incompatibilitatile nu erau evaluate in sistem. Adica erau mari
suspiciuni privind existenta unor conflicte de interese sau
incompatibilitati in sistem. In conditiile in care se intamplau aceste
lucruri, iar AM nu erau capabile sa constate aceste lucruri, s-a
considerat ca era o problema sistemica.
Repet,
este vorba despre toate achizitiile publice si sa nu uitam ca impotriva
Primariei sectorului 3 este deschisa de catre CE o procedura de incalre
a tratatelor tocmai din cauza unor astfel de achizitii publice
defectuoase. Accentuez, ele nu vizeaza doar banii europeni.
Subliniez
acest lucru: niciun program nu este suspendat. Daca vor fi suspendari,
asta e o decizie care se va lua in urmatoarele saptamani, nu in prezent.
Din informatiile mele, un program cu probleme este PO CCE, de competitivitate, dintre cele patru el ar cam fi vizat.
Cu
POSDRU situatia este diferita, in momentul de fata avem un prim proiect
de raport, in limba engleza, urmeaza sa se primeasca pana la sfarsitul
acestei luni proiectul in limba romana, va incepe o procedura de
conciliere, care cel mai probabil va dura doua luni de zile. Deci o
decizie finala a Comisiei Europene pe suspendarea sau nu a POSDRU o
asteptam in luna septembrie.
Deocamdata,
intelegerea cu Comisia Europeana (CE) este ca, incepand din 1 iulie, sa
nu mai transmitem cereri de rambursare catre CE pana cand nu vom avea o
intelegere cu CE. Dar asta n-are niciun fel de-a face cu o chestiune de
suspendare a programelor operationale, sunt pur si simplu conditiile pe
care le avem in tratarea acestei situatii.
Ei
bine, aici situatia se arata in toata splendoarea sa. Din 1 iulie, nu
mai trimitem cereri de rambursare spre comisie, adica nu mai dam
chitante de cheltuieli care sa ne fie decontate. Sa explic putin
mecanismul fondurilor europene, pentru cei mai putin initiati. Celor
initiati le cer scuze pentru paranteza pe care o fac, insa e important
sa intelegem mecanismul:
Nu
iti da Uniunea bani de la inceput sa cheltui. Trebuie tu sa pui banii,
sa faci cheltuielile, te indrepti catre autoritatile statului, care fac
platile daca sumele sunt eligibile, dupa care autoritatile transmit
Comisiei Europene cererile de plata care sunt aprobate de Comisie, dupa
care aceasta trimite banii in tara. Exista un anumit termen in care
Comisia deconteaza. Intre momentul in care autoritatile romane
efectueaza platile catre beneficiari si momentul in care isi recupereaza
banii de la CE trec minim 2-3 luni, dar poate dura 6 luni.
Acum,
ce solutii sunt ca statul roman sa aiba acei bani pe care sa ii dea
beneficiarilor, pana sa isi recupereze el sumele de la UE? Polonia are
un fond special, o pusculita in care s-au pus bani tocmai pentru a
exista fonduri pentru deconturi spre benficiari. In Romania nu este
cazul, statul roman s-a imprumutat ca sa aiba sa dea acesti bani celor
care fac proiecte din fonduri structurale.
In trimestrul I, Min. Finantelor s-a imprumutat pentru acest scop 320 mil. de euro, in trimestrul II, 550 mil. euro.
In
ce masura insa isi va recupera statul roman banii de la UE? Mai ales ca
acum nu mai trimite cereri de rambursare pana cand? Probabil pana in
septembrie? Sau pana la sfarsitul lunii? Cu cat trece mai mult timp si
se aduna cereri si cu cat se apropie sfarsitul anului, riscam sa pierdem
bani, sau statul roman sa fi dat bani beneficiarilor si sa nu ii mai
poata recupera. de ce? Pentru ca si Comisia Europeana ramane fara bani.
La
sfarsitul fiecarui an, ramane un stoc de facturi adunate la CE care nu
mai sunt decontat, pentru simplul motiv ca nu mai sunt bani. Reste a
liquider - asa se numesc. insa sumele aferente lor trebuie bugetate in
bugetul din anul urmator. Adica in 2013 sa ai suficienti bani sa
platesti restantele de lichidat din 2011 (daca au ramas) si din 2012.
Este
insa o problema: statele mari contributori la buget vor ca sumele astea
in bugetele anuale ale UE sa fie din ce in ce mai mici si stocul
acceptat de facturi sa fie si el redus. iata ce spunea despre asta
ministrul Leonard Orban intr-un interviu exclusiv pe care l-am facut cu
domsnia sa pe tema fondurilor europene, in luna aprilie, cand aparusera
primele semne ca vom avea probleme:
Este
de asteptat ca la sfarsitul lui 2012 (n.r. stocul de facturi neonorate
de CE) sa fie semnificativ mai mare decat cel de la sfarsitul anului
2011. Iar solutia este ca in bugetul anului 2013 sa ai mult mai multi
bani alocati acestor resturi de plata, sa poti plati restantele din anii
anteriori. E
greu de crezut ca vor exista acesti bani, pentru ca tarile
contributoare vor sa reduca acesti bani si sa vina cu ideea sa limiteze
acest stoc de facturi, ceea ce ar crea dificultati suplimentare. (...)
Intern, singurul lucru pe care il poti face este sa vii cat mai repede
cu cereri de rambursare pe care sa le transmiti Comisiei Europene. (...)
Daca am un oarecare grad de optimism in ceea ce priveste rata de
absorbtie, nu acelasi lucru se poate spune despre intrarile de bani de
la UE in Romania, pentru ca probabil incepand cu octombrie, poate
noiembrie, Comisia nu va mai putea onora aceste cereri de rambursare.
Prin
urmare, scopul nostru era sa trimitem cat mai multe cereri de
rambursare Comisiei Europene, pentru ca banii sa poata fi recuperati in
timp util. Avem nevoie de ei ca de aer si, pana una-alta, noi acum
trebuie sa ne imprumutam sa dam bani beneficiarilor. Probabil ca vor
urma intarzieri de plata la beneficiari, la oamenii care au facut
proiecte, pentru ca statul nu va avea de unde sa ii dea. Sau statul se
va imprumuta - si ne intrebam la ce dobanzi, pe ce termen, pana cand va
reusi sa recupereze banii de la Comisie. In conditii normale, banii in
poti recupera in 6 luni, ei bine, daca tu sistezi trimiterea de cereri
de rambursare si intarzii cu o luna, mai treaca-mearga. Daca insa pana
in septembrie nu vom mai trimite cereri la Bruxelles, atunci in mod clar
ele vor intra in acele reste a liquider. Teoretic, Comisia va deconta
banii aia, anul viitor, daca aproba platile, dar daca se va reduce
bugetul pe 2013 alocat acestor reste a liquider? Si cum se merge pe
principiul primul venit, primul servit, Romania cam pe unde se afla la
rand? Pana la urma si rata de absorbie are de suferit si bugetul
national, in ultima instanta.
Iata
de ce este importanta stirea de astazi. In conditiile in care Romania
isi propusese sa absoarba anul acesta 6 miliarde de euro, pentru a nu
avea fonduri dezangajate - adica bani necheltuiti pe care ii pierdem
tocmai pe acest motiv -, insa nu mai trimitem o perioada, nu se stie de
cate luni, cel mai probabil, repet, pana prin septembrie, cereri de
rambursare, va dati seama cum isi va putea atinge obiectivul.
Si
cum se va rostogoli aceasta deficienta si asupra absorbtiei si
dezangajarilor din 2013? Ce garantie avem ca vom fi mai eficienti in
2013? Faptul ca nu vom mai avea 3 guverne in 6 luni? Ne da cineva
garantia asta?
Iata cum vede FMI absorbtia fondurilor europene in ultimul raport de evaluare a acordului stand by cu Romania:
Progresele
în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor structurale UE sunt
insuficiente. Autorităţile îşi menţin angajamentul de a absorbi încă 6
miliarde Euro în cursul anului 2012: 3,5 miliarde Euro din Fondul
Structural şi de Coeziune şi alte 2,5 miliarde Euro din Fondurile de
Dezvoltare Regională, Agricultură şi Pescuit. Absorbţia
planificată pentru primul trimestru nu a fost însă realizată, parţial
din cauza condiţiilor de iarnă severă, dar reflectând în acelaşi timp şi
persistenţa unei gestionări şi executări precare a proiectelor. În total, absorbţia certificată a fondurilor este de numai 7,4% din fondurile disponibile.
O
mai bună prioritizare a cheltuielilor de capital ar facilita utilizarea
mai bună a resurselor publice reduse şi o absorbţie mai rapidă a
fondurilor UE. Absorbţia de fonduri UE a crescut, dar
guvernul este încă foarte departe de ţinta pe care şi-a stabilit-o, iar
autorităţile admit posibilitatea unei alte suspendări temporare a
plăţilor de la UE din motive de iregularităţi.
Dacă ritmul absorbţiei nu sporeşte mai mult de atât, există un risc serios ca aceste fonduri să fie dezangajate anul viitor. Chiar dacă fondurile UE rămân necheltuite, cheltuielile de capital
finanţate de la buget s-au accelerat, periclitând ţintele bugetare foarte strânse şi irosind resursele
interne limitate. Este esenţial ca toate proiectele să fie evaluate cu atenţie pentru a permite
finanţarea cu prioritate a proiectelor cu impactul cel mai mare.
Prin
urmare, stam prost, stam foarte prost. N-am nicio indoiala ca vom
pierde bani, sume considerabile, fie prin dezangajari, fie prin
suspendarea unor plati sau programe cu totul. Nicio problema, acel pact
de crestere de 120 de miliarde de euro al domnului Hollande, pe care il
elogiaza premierul Ponta de fiecare data cand are ocazia, are prevazuta
ca sursa de finantare fondurile europene, structurale dezangajate, cam
vreo 55 de miliarde. Este o estimare, insa ma intreb cat din cele 55 de
miliarde vor fi furnizate de Romania? Cu totul, avem alocate, in
perioada 2007-2013, 32 de miliarde, ceva-ceva am absorbit, dar tot
ramane. Probabil va deveni si Romania campion la un anumit capitol in
UE: de bun contributor la pactul prietenului domnului Ponta.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Da, foarte buna analiza - not! Nimic despre situatia care a dus la aceasta suspendare si cine este evident de vina. Scrieti, zvoniti, dar stapanii portocalii sunt pe faras.
RăspundețiȘtergereDureros.
RăspundețiȘtergereOn s'en fout de ca. Acum trebui sa luam toata puterea. Ce e asa greu de inteles? :)
RăspundețiȘtergere