marți, 30 iunie 2009

Despre rusi

Mi-am dat seama, in urma discutiilor cu prieteni europeni, dar si romani, cum ii vad eu exact pe rusi, relatia cu Rusia, rolul lor in Europa. Si mi-am spus ca trebuie sa pun asta intr-o postare, pentru a explica mai bine surprinderea mea in ceea ce priveste atitudinea elvetienilor fata de rusi.
  • Cred ca Romania trebuie sa aiba relatii parteneriale cu Rusia, este cel mai mare vecin estic al nostru si al UE si inghetul instaurat in relatiile noastre bilaterale nu este deloc de dorit. Presedintele Basescu a gresit cand a definit axa de politica externa Bucuresti-Londra -Washington si cand a calificat Marea Neagra "un lac rusesc". Ca roman, probabil ca impartasim aceleasi sentimente fata de rusi, ca presedinte, nu isi poate permite astfel de scapari. Pe de alta parte, nici rusii nu ne-au crutat.
  • Cred ca UE este slaba in relatia cu Rusia si nu poate fi mai ferma in conditiile in care Rusia a reusit sa isi faca aliati de nadejde prinre statele membre. Ma infioara stiri de genul celei de ieri: Gazprom in Azerbaijan gas deal.
  • Stand de vorba cu unul dintre analistii de la Economist Intelligence Unit, divizia pe Europa de Est, despre Rusia, mi-a spus ca ei au observat la cei ce privin din statele est-europene - romani, polonezi, unguri, baltici - o aversiune fata de Rusia si faptul ca nu putem uita istoria. Lor, oameni care au trait toata viata lor in Europa Occidentala, intr-un capitalism care nu i-a privat de nimic ce isi puteau permite, le vine greu sa inteleaga de ce noi ii consideram pe rusi periculosi si nu uitam trecutul. Probabil pentru ca e prea recent. Probabil ca noi suntem/am fost vecini cu ei/ probabil pentru ca tarile noastre au fost ocupate/impartite/ciuntite de ei - si vorbesc aici gandindu-ma la cehi, unguri, polonezi si la noi, romanii.
  • Germanii au platit cu varf si indesat pentru toate atrocitatile fascismului si inca mai platesc. Rusii n-au platit pentru toate atrocitatile comunismului, sistem pe care ei l-au pus in practica si l-au exportat atat de bine; milioane de oameni au murit si in cei 50-60 de ani de comunism in jumatatea estica a Europei. N-am avut sansa sa ma nasc in jumatatea libera de Europa, asa ca ii blamez pe rusi pentru destinul tarii mele si a partii de continent in care traiesc. Suntem inapoiati cu zeci de ani fata de Occident, ma infurie faptul ca nici copiii mei nu vor putea trai intr-o Romanie civilizata, pentru ca este inca tarata de sistemul pe care l-a avut pana acum 20 de ani. Cred ca si-a pus amprenta asupra societatii noastre si probabil ca ea va disparea in vreo trei generatii.
  • Cred ca trebuie sa imbunatatim relatiile cu Rusia, insa sa ii tinem la o distanta confortabila. Sincer, eu n-as fi genul de roman care sa ii ceara prietenia, dar sunt pentru o relatie civilizata si cordiala.
  • Par sa aiba intotdeauna intentii ascunse si se intreaba de ce europenii nu ii privesc ca pe un partener de incredere. Pentru ca in ultima vreme au dat destule dovezi ca nu pot fi "reliable", de la criza gazului din iarna, pana la cea din Georgia. Am fost recent la o conferinta si am vazut din nou aroganta rusilor.
  • Am fost impresionata, extrem de impresionata de Putin la Bucuresti, la summit-ul NATO. Dar nu in sensul in care il cred multi dintre prietenii carora le-am povestit despre asta. Este acea admiratie fata de aminalul politic care stie exact cum sa isi gestioneze actiunile pentru a monopoliza cel mai mare summit al NATO. Admiratia aia combinata cu fiori reci pe spinare. intarzierea la conferinta de presa, care s-a sincronizat cu plecarea lui Bush, cea din urma pusa in umbra, cum a luat intrebarile, cum a raspuns la ele, cum le-a multumit jurnalistilor pentru a-i fi fost alaturi si pentru ca l-au insotit la ultimul mare eveniment ca presedinte, venirea la dineul lui Basescu, totul.
  • Am citit si continuu sa citesc carti despre Rusia, am citit-o pe Politovskaia, am citit jurnalisti occidentali care au trait in Rusia si au fost corespondenti acolo. Multe dintre ideile mele despre Rusia si mai ales despre clasa politica, lideri, le regasesc in acele carti. Citesc si carti de-ale unor jurnalisti rusi, ca sa am o perspectiva diferita. si voi citi in continuare, poate ca opinia mea de-acum se va schimba. Nu cred ce zic acum, insa ma declar deschisa...
  • Omit intentionat Republica Moldova. Prieteni de-ai mei de peste Prut mi-au spus ca trebuie sa fiu constienta ca perioada de glorie a acestei tari e considerata de populatie, de o parte a ei cel putin, cea in care a fost republica sovietica. Pana in acel moment nu m-as fi gandit niciodata la asta. Pentru ca priveam situatia doar de pe malul acesta al Prutului.
Sunt cateva idei, probabil ca am uitat altele, insa e ceea ce cred eu despre Rusia. In acest moment astept cu nerabdare summit-ul Obama-Medvedev din 7-8 iulie. Sunt absolut convinsa ca dupa acel moment vor fi multe de comentat.

2 comentarii:

  1. Un Trecator Grabit1 iulie 2009 la 14:15

    Ce mi se pare "ciudat" este faptul ca Rusia nu si-a vindut resursele de materii prime nationale pe nimic si mai ales faptu ca nu se caciulesc in fatza unor straini.

    RăspundețiȘtergere
  2. Traiesc in Germania, in sudul extrem al tarii, exact la granita cu Elvetia (5km pana la Schaffhausen, kanton minuscul din nordul acesteia).

    Intamplarea (sau doar faptul ca sunt la inceput de drum) face sa locuiesc intr-un cartier al unei mici comune germane, cartier unde aproape jumatate dintre locuitori (daca nu mai mult) sunt rusi.

    Oarecum deranjant pentru mine este ca vorbesc intre ei numai ruseste, cu copiii lor la fel, striga de la un balcon la altul (Romanian style), fac petreceri oarecum zgomotoase (dar nu Romanian style).

    Pe de alta parte insa sunt cuminti, se imbata exclusiv in casele lor, nu fac si nu provoaca scandal, lumea ii apreciaza. Oricum, in general zona germana de aici este fara industrie, ei doar locuiesc aici, dar de lucrat lucreaza in Elvetia, cu permis tip G.

    Discutand cu un localnic despre cele de mai sus, mi-a spus ca in general sunt foarte apreciati (deci asa este si in Germania), sunt muncitori si cinstiti, chiar daca "consumatori" de nadejde.

    Totusi, din cate au vazut si trait nemtii, se pare ca au fost doua valuri de rusi: unul venit incepand din al doilea razboi mondial si pana in sfarsitul anilor '80, din care cei mai in varsta sunt de fapt nemti de pe Volga, chiar daca intre ei vorbesc numai ruseste iar germana o vorbesc corect dar cu un accent cumplit. Probabil pe acestia ii iubesc in special elvetienii, sau la ei se gandesc cand o spun.

    In schimb, dupa anii '90, au inceput sa vina si rusi de calitate mai slaba, multi betivi, multi scandalagii (in schimb mult mai putini hoti, violatori si criminali decat cei veniti din Romania sau restul Estului) si in general puturosi si beneficiari de frunte ai ajutoarelor sociale germane.

    Ideea este ca pe acestia din urma elvetienii nu "i-au prins" ca sa zic asa. In Elvetia nu poti emigra usor, or elvetienii nu dau 2 bani pe faptul ca matusa de gradul 3 a bunicii a fost nemtoaica de pe Volga ca sa iti dea rezidenta, cum se intampla in Germania. Elvetienii i-au "filtrat", la ei au ramas decat oamenii de exceptie, indiferent de natie, poate cu mici exceptii provenite din politica lor mult prea permisiva de acordare a azilului politic.

    Dar in rest... Cam asta e cu rusii de prin zona.

    Toate bune!

    RăspundețiȘtergere