miercuri, 1 iulie 2009

Jurnal de Elvetia: Macelar in Andermatt, decorat de Putin, gazda lui Medvedev (VI)

Ferdinand Muheim (foto stg.) este macelar in Andermatt, are propriul magazin cu produse traditionale - carnati din aceia uscati, salamuri uscate si branza care se face in fermele montane din cantonul Ticino. Nimic impresionant, daca stai sa te gandesti. Insa cand iti spune ca a fost decorat de Putin si de fostul patriarh al Bisericii Ortodoxe Ruse, Alexei, ca este prieten cu seful serivicului de securitate al presedintelui Medvedev, incepi sa fii atent si sa il descosi pentru a-i afla povestea.

Daca mai aveam nevoie de o confirmare ca elvetienii sunt fascinati de rusi (ce cred eu despre rusi e aici) am avut-o cand am ajuns in Andermatt, un orasel alpin despre care se zice ca este centrul Europei, aproape de trecatoarea St. Gotthard. Oraselul este cochet si linistit, curat si cu aer proaspat, suficiente calitati sa il faca un punct de atractie pentru un egiptea bogat care vrea sa faca acolo o investitie de un miliard de franci elvetieni. Samih Sawiri intentioneaza sa faca vreo cinci hoteluri de cinci stele, avand in total 3000 de camere, apartamente, un complex sportiv si un teren de golf cu 18 gauri. Vrea sa transforme regiunea intr-o noua destinatie de turistica. Locuitorii il asteapta cu nerabdare, intrucat oraselul - mai degraba mort, multi tineri parasindu-l pentru o viata mai dinamica la oras - se va trezi la viata si va oferi oportunitati si celor tineri, pentru a ramane sau a se reintoarce aici.

Andermatt, vazut de pe serpentinele care coboara spre oras dinspre St. Gotthard.

In Andermatt, sau mai precis la St. Gotthard Hospice unde am fost cazati, la 2100 de metri altitudine, am avut ocazia sa stau mai mult de vorba cu Muheim. Ne-a povestit tuturor cu mandrie despre generalul tarist Suvorov si campania sa de trecere a Alpilor cu trupele tariste, in care a fost ajutat de locuitorii din Andermatt.

- Noi le-am dat pamant rusilor, mi-a spus cu mandrie fostul primar al orasului.

L-am descusut si am aflat ca e vorba de 100 de metri patrati, o stanca, pentru ca rusii sa inalte un monument pentru Suvorov. "Noi nu le-am da nimic", comentam cu niste jurnalisti polonezi, la randul lor contrariati de atitudinea deschisa a elvetienilor fata de rusi.

De altfel, la St. Gotthard autoritatile locale au ridicat o statuie in cinstea lui Suvorov. "Ai observat, imi spune prietena mea Irina, Suvorov seamana cu ala din Stapanul Inelelor... cum il chema... Gollum". Mi-am amintit ca la vremea cand acele filme erau in voga, chiar si presedintele Putin a fost comparat cu Gollum.

Monumentul dedicat lui Suvorov il infatiseaza pe general, ecvestru, si pe un pastor helvet.

Mulheim mi-a povestit ca a fost decorat de presedintele Putin si de fostul patriarh Alexei si tine expuse in magazinul lui cele doua decoratii. Am gasit, cautand informatii despre el, un discurs al ministrului de externe rus, Serghei Lavrov, tinut la ambasada din Berna, cu ocazia inmanarii decoratiilor. Fostul primar al Andermatt-ului doreste o relatie stransa cu Rusia, se ocupa vara de organizarea unor tabere pentru copii rusi, care sunt adusi si gazduiti de familii elvetiene, s-a implicat in promovarea sportului pentru tineret in Rusia. Ce mai, omul e extrem de activ.

Mi-a spus cu mandrie ca a reusit sa il aduca pe presedintele Medvedev la Andermatt. Fiind prieten cu seful serviciilor de securitate de la Kremlin, zice el, a reusit sa determine o vizita a lui Medvedev in oraselul lui in septembrie.

Andermatt e o localitate mica, dar foarte cocheta, tipic elvetiana.

A incercat sa il aduca si pe Putin, dar n-a fost chip ca acesta sa isi gaseasca timp. Insa vizita lui Medvedev e o certitudine, intrucat va veni la Lausanne, la Comitetul International Olimpic, in vederea unor discutii privind Olimpiada de iarna de la Soci, din 2014, iar de acolo va zbura cu un elicopter pana la Andermatt.

- Ce ii pregatiti?, l-am intrebat curioasa.
- Eeee, o masa si alte surprize.

Fostul primar a subliniat de cateva ori in timpul discutiilor ca urmareste o prietenie stransa cu Rusia, o buna colaborare, ceea ce ne-a facut pe noi, multi din grup sa ne explicam asta prin prisma experientelor noastre istorice si sa ne zicem: normal, n-au fost veicini cu rusii, n-au fost sub comunism 50 de ani, isi pot permite sa fie prietenosi si sa le dea pamant.

Am avut aceasta discutie despre fascinatia elvetienilor pentru rusi - aproape toti cei cu care am intrat in contact vorbeau rusa, cunosteau Rusia, o vizitasera sau statusera acolo o perioada din viata lor.

-Probabil ca le place Rusia din romanele lui Dostoievski, mi-a zis un jurnalist estonian. Noi nu putem fi inca atat de prietenosi, a completat el, amintindu-mi de o amica de aceeasi nationalitate, care ne vorbise in Anglia despre lupta poporului ei de a-si pastra limba si apoi de a-si proclama cat mai repede independenta.

Alti baltici nu sunt ca noi, mi-au spus amandoi, si m-am convins. In grupul din elvetia era si o letona, foarte iritata de comentariile la adresa rusilor. Am aflat mai tarziu ca este de origine rusa si, evident, nu ii cadeau bine comentariile. "Rusii vin si cheltuie multi bani aici", mi-a replicat ea ca explicatie la fascinatia elvetienilor. Mda, dar rusii ar alege oricum Elvetia sa isi depoziteze banii - chiar si fara fascinati elvetienilor - pentru ca nu sunt intrebati cum i-au facut si exista secretul bancar. Pentru ca dobanzile date de bancile helvete sunt extrem de mici, insa protectia secretului bancar valoreaza toti banii, daca pot spune asa.

In final, am gasit explicatia cea mai la indemana: sunt elvetieni, traiesc intr-o tara minuata, bogata, au neutralitate, nu isi fac grijile pe care le avem noi, de ce n-ar putea fi prietenosi. Cu oricine.

St. Gotthard, trecatoarea dinspre nordul spre sudul Europei

6 comentarii:

  1. pai nu ai spus de ce a fost decorat tovarasul elvetian.

    RăspundețiȘtergere
  2. e in discursul lui Lavrov: "for services in the popularization of Russian culture in Switzerland, and noble activities for strengthening cultural and humanitarian links and bringing our countries' peoples closer together. They (medaliile) are a sign of Russia's gratitude for your contribution to developing the traditionally friendly relations between our countries".

    RăspundețiȘtergere
  3. adica pentru intarirea relatiilor culturale si umanitare intre cele doua tari, pentru eforturile de a pastra vie memoria lui Suvorov, e undeva mai departe. am dat send prea repede, din greseala, inainte sa pun si in romaneste.:)

    RăspundețiȘtergere
  4. Un Trecator Grabit1 iulie 2009 la 15:29

    Cred ca elveţienii sunt mai deştepţi şi au ştiut sa se ferească de războaie atâtea sute de ani.
    Ştiu sa păstreze relaţii amicale sau chiar de prietenie cu toata lumea.

    RăspundețiȘtergere
  5. Avem si noi o statuie a lui Suvorov. Undeva intre Ramnicu Sarat si Focasni

    RăspundețiȘtergere
  6. Păi, e normal ca elveţienii să fie prietenoşi cu ruşii, să aibă o atitudine protectoare, ca orice învăţător cu elevii săi. Doar elveţienii i-au învăţat pe ruşi să scrie. Ei le-au pus karandaşu'n mînă.

    RăspundețiȘtergere