Iulie 2008: Mark Gray, purtator de cuvant al Comisiei, imi spunea ca nu va organiza un briefing informal pe raportul pe justitie pentru ca toate cele patru variante fusesera deja publicate in presa din Romania. Mai mult, arata ca cei din Comisie sunt extrem de deranjati de faptul ca drafturile de raport fusesera deja comentate de autoritatile de la bucuresti, de la procurorul general si ministrul justitiei pana la politicieni si sociaetatea civila.
Iulie 2009: Raportul va fi prezentat miercuri, insa joi si vineri apar primele informatii din raport, un draft, un proiect intrat in negocierile dintre cabinetele comisarilor europeni. PSD da un comunicat de presa in care comenteaza raportul. Acelasi Mark Gray reactioneaza, potrivit NewsIn: "Nu stiu ce versiune au, dar singura versiune care conteaza este cea pe care o vom prezenta la 22 iulie. Am vazut criticile - e interesant sa critici ceva ce n-a fost inca publicat".
Duminica, agentiile de presa consemnau reactiile ministrului Predoiu, care va merge si va discuta luni in Coalitie raportul - care, de fapt, este INCA un proiect, supus negocieriloe si modificarilor -, ale procurorului general si ale societatii civile.
Vazand aceste reactii ma gandesc la o noua specie pentru proiectul Radio Guerrila: MITOCANUL DE RAPORT. Nimic din infatisarea lui nu-l tradeaza: nu are lant gros de aur la gat si ghiul pe deget, nici tricou mulat cu D&G, ci costume de firma, dar nu cu eticheta la vedere, cravata asortata, deux-piece business si accesorii asortate, sunt white collars, profesionisti. Si totusi, comit o mitocanie, stiind bine ca o fac. Si e chiar mai mult decat mitocanie, e incalcare a regulilor unui joc. Toti cei care s-au antepronuntat pe raport - autoritati ale statului si societatea civila, militanti pentru o justitie curata si lupta anticoruptie, ei toti trebuie sa stie si stiu ca Bruxelles-ul nu agreeaza antepronuntarea pe un document pe care nu l-a prezentat oficial si inca se negociaza.
Exitand informatiile, publicate de HotNews.ro aici si aici, e normal ca presa sa ceara reactii. Insa la fel de normal este ca autoritatile si chiar si societatea civila sa spuna ca nu comenteaza un document care nu este inca adoptat. Mare parte din el nu va fi schimbata, insa - dupa episodul de anul trecut in care Comisia a aratat foarte clar ca autoritatile de la Bucuresti si toti cei care s-au antepronuntat pe raport au incalcat regulile jocului si cauta sa identifice sursele din care s-a scurs documentul - trebuia sa fie o lectie invatata deja la Bucuresti.
Numai ca nu a fost, iar explicatia este foarte simpla: toti cei care comenteaza au un unic scop, acela de a lovi in dusmani, fie ei partidul advers, CSM, DNA, Comisia Europeana insasi, clasa politica, Ministerul Justitiei, judecatorii, you name it. Si cine o face primul si da lovitura cu barosul cel mai mare acela iese in avantaj.
Pentru ca raportul pe justitie ofera fiecarei parti barosul cu care poate lovi in dusman, ii ofera legitimitatea de a o face si argumentele. Fiecare vrea sa iasa primul in fata, ignorand faptul ca incalca flagrant regulile jocului.
Chiar daca ministrul justitiei stie ca nu vor fi mari modificari pe proiectul de raport pe care l-a citit, este o mitocanie absoluta sa il discute in Coalitie cu doua zile inainte de a fi publicat sau sa anunte public asta. Pana miercuri la ora 12.00, cand in sala de conferinte de presa de la Comisie purtatorul de cuvant nu anunta ca raportul a fost adoptat de Colegiul Comisarilor, acele documente - un raport politic si unul tehnic - nu sunt oficiale si nicio autoritate a statului roman nu trebuie si nu poate face comentarii pe ele si nici sa le discute.
Batalia interna este, ca in multe alte ocazii, mult mai importanta decat a respecta regulile jocului european, reguli pe care ni le-am asumat. Lectiile trecutului - unul foarte recent avand in vedere ca trecutul la care ma refer este iulie 2008 - sunt ignorate.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Pe linga numitul mitocan, o mare parte din vina o au insisi oficialii Comisiei si, surpriza, presa.
RăspundețiȘtergereDaca oficialii europeni nu doresc ca raportul sa fie comentat inaintea aparitiei, nu trebuie sa permita scurgerea de informatii in legatura cu acesta, fie ca este proiect sau raport final. De ani intregi aceste rapoarte sau parti din ele se scurg uneori cu mult inainte de publicarea variantei finale, ceea ce indica neglijenta in gestionarea informatiilor la sursa sau incercarea de a influenta evolutiile politice in ultimul moment. Nu cred ca ar trebui sa fie surprinsi ca aceste informatii sunt folosite in presa sau de catre politicieni si sa ceara respectul formal al "regulilor jocului" cind ei insisi nu sunt in stare sa o faca.
In al doilea rind, cind presa face rost de un exemplar al raportului si il baga sub nas ministrului, acesta are doua variante: fie sa sustina ca nu comenteaza un raport pe care il cunoaste deja, riscand ca ulterior sa fie catalogat ca neinformat, incompetent etc., fie sa "se antepronunte", varianta de multe ori mai profitabila, deoarece ocoleste "problemele cu presa". O atitudine mai putin ipocrita a presei cred ca ar ajuta in problema asta - ziaristii nu ar trebui sa comenteze ultragiati si cu falsa uimire un rezultat la a carei aparitie au contribuit, pe care l-au anticipat cu nesat si care "vinde" formule de genul "mitocanului de raport".
Acum, un comentariu de ordin formal: constat cu neplacere ca expresia "raport pe justitie", o inventie a politicienilor romani in cautare de exprimari scurte, s-a generalizat. In romaneste, la fel ca in alte limbi, exista un regim de utilizare al prepozitiilor, nu pot fi folosite oricind si oriunde. Nu este o problema de gramatica, scolastica si fara importanta, este o problema de proprietate a termenilor. Raportul este "asupra justitiei" sau "cu privire la justitie", nu "pe justitie".
@Calin: Presa are datoria sa afle informatii si sa puna itnrebari, autoritatile stiu datoria lor e sa nu comenteze un draft. Niciun jurnalist sau comentator nu are ce sa comenteze la un raspuns de genul "nu comentez un proiect de raport, un document care n-a fost adoptat oficial". Cum, de altfel, vad ca a stiu sa dea azi, la iesirea de la discutiile din Coalitie, ministrul Predoiu.
RăspundețiȘtergereInsa autoritatile de la noi si societatea civila se antepronunta ca asa pot plati polite, pot lovi primii in dusmani si se grabesc sa o faca tocmai pentru ca impactul loviturii sa fie mai mare. Ce sens are sa comentezi miercuri, cand toata lumea o va face. Tu comentezi un draft, cand lumea e atenta la informatii si ai astfel impact. Mitocania consta in faptul ca niste chestiuni serioase sunt folosite tot in scopurile bataliei interne si pentru asta se incalca regulile jocului.
Cat despre raport pe justitie, e preferabil decat raport de tara. Daca e sa fim foarte corecti, e "raport adupra progreselor Romaniei sub mecanismul de verificare si cooperare". Nu e spatiu si nici locul pentru lucruri complicate. Pe mine nu ma deranjeaza formularea raport pe justitie. Ma deranjeaza formula gresita raport de tara folosita de politicieni, cand Romania nu mai are raporate de tara din septembrie 2006, cand a fost rpezentat ultimul, iar noi eram tara candidata. Asta e deranjant, ca zici pe, asupra, cu privire la... cand ai limita de spatiu pentru un titlu, zau ca e irelevant.