luni, 26 octombrie 2009

La masa cu editorialistul LA Times

Astazi a aparut un comentariu in LA Times despre Romania, un articol scris de Gregory Rodriguez. Iata-l aici, in original, si aici, in rezumat in limba romana.

Saptamana trecuta am luat un pranz, alaturi de Ovidiu Nahoi si Dan Apostol, cu cativa jurnalisti americani, iar eu si Ovidiu am vorbit mai mult cu Gregory. Este amuzant cand citesc cum ne vad altii, americanii, cand, de fapt, asa ne vedem noi, pentru ca el si-a scris articolul pe baza discutiilor avute in Romania, cu romani, fie ei jurnalisti, comentatori, studenti sau societatea civila.

I s-a parut foarte interesanta zicala romaneasca pe care o mentioneaza, "capul plecat sabia nu-l taie", care i-a fost spusa, intr-un anumit context, de Ovidiu Nahoi. I-am explicat ca aceasta atitudine o vezi poate doar la generatia bunicilor mei, dar nu la generatia mea si nici chiar a parintilor mei. Vroia sa stie in ce conditii folosim aceasta expresie si ne-am stors creierii sa ii dam un exemplu de situatie cotidiana in care ar aparea aceasta zicala: daca i-as spune bunicii mele ca m-am certat cu sefii si ca imi dau demisia, probabil ca replica ei ar fi sa nu o fac, ca e vreme de criza si sa accept nedreptatea si sa bag capul la cutie. Dar mi-a fost extrem de greu sa gasesc o astfel de exemplificare, pentru ca, sincer, eu nu cred ca mai avem atitudinea asta.

A fost o discutie interesanta, si, pe alocuri, dificila. "Ce iti place la Romania?", m-a intrebat si am gasit aceasta intrebare foarte dificila. Adica nu i-am putut raspunde din prima, pentru ca ma intreba ce din spiritul romanesc imi place. Si mi-am dat seama ca imi place ca, oricat de dificila si urata ar fi situatia in care ne aflam, in final gasim puterea sa o luam cu umor. Ovidiu i-a spus ca ii place faptul ca nu te plictisesti niciodata, se intampla intotdeauna ceva, nu neaparat bun, dimpotriva, dar n-ai timp sa te plictisesti. Iar studenta evocata in comentariu i-a spus ca ii place aici pentru ca totul e posibil.

Am citit cu curiozitate articolul lui Gregory sa vad ce din ceea ce a auzit despre Romania crede ca ne caracterizeaza intr-adevar. Publicatiile romanesti care au preluat articolul spun ceva de genul: "Capul plecat, sabia nu-l taie", sintetizeaza LA Times filosofia romanilor - NewsIn. Eu nu sunt de acord cu asta. Eu cred ca ideea articolului e cel mai bine surprinsa de Adevarul: LA Times: Românii fac pe uitucii în legătură cu fostul regim comunist.

Oricum, ideea e urmatoarea: voi credeti ca filosofia care ne caracterizeaza este intr-adevar "Capul plecat sabia nu-l taie"?

5 comentarii:

  1. Da, personal cred ca, per ansamblu, filosofia caracteristica a romanului e "Capul plecat sabia nu-l taie". Cred ca aceasta atitudine e indeosebi pregnanta in zona varstei a doua si a treia si este si mai mult vizibila in zona rurala.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mai degraba as fi interesat sa aflu de ce minte senin dl. Stelian Tanase cind afirma: "It's even worse than it was before," ... Stelian Tanase told me. "... Now we've lost the courage to assert ourselves in public life". Cum poti sa afirmi asa (fara sa iti crape obrazul de rusine!) ceva cind tu esti pe "sticla" in fiecare saptamina? Cine il impiedica pe dl. Stelian Tanase sa spuna ce gindeste, cit de des simte nevoia sa o faca?

    Sorin Fortiu
    Timisoara

    RăspundețiȘtergere
  3. @Sorin Fortiu: ai dreptate. stii, am remarcat si eu tendinta oamenilor de a le prezenta strainilor in culori mai sumbre Romania. si nu sunt de acord cu asta. Gregory ma intreba daca simt ca sunt intr-o tara orfana, uitata de lume, si i-am zis ca in niciun caz. eu chiar cred ca prin apartenenta la UE si NATO suntem in niste familii foarte solide, nu orfani. poate pentru prima data suntem in niste familii in care noi am vrut sa fim. deci de ce sa am aceasta perspectiva gri asupra lucrurilor. a inceput de ceva vreme sa ma irite cand oamenii vad doar partile negative ale Romaniei, cand romanii fac asta si apoi le povestesc strainilor, si cu atat mai mult cand o fac cei mai in varsta decat mine, care au prins maturitatea in comunism si care in mod cert nu ar fi fost ceea ce sunt azi fara caderea comunismului. si atunci de ce sa ai o perspectiva asa sumbra asupra lucrurilor?

    RăspundețiȘtergere
  4. @Sorin, Menaru: Interesant punctul cu remarca lui Stelian Tanase. Cand am citit interviul aceasta afirmatie am privit-o din perspectiva unui "we" larg identificabil cu populatia Romaniei.

    Din acest punct de vedere ST cred ca are dreptate. In ultimul timp lumea fuge in general de viata publica, pe care o vede innacesibila si plina de oameni cu tare. Deci din punctul acesta de vedere .. cred ca ST are dreptate. Daca prin "we" il intelegem pe ST si cei apropiati lui atunci cred ca e vb de demagogie in declaratia lui.

    RăspundețiȘtergere